bekeken: 827 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 5
(3,00)
(Inloggen is vereist)

ACM: duidelijker advertentieprijzen occasions

DOMEIN: Retail

Geplaatst op: 4 april 2018, 11:17

Leestijd: 1 minuut

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) is een onderzoek gestart naar de prijsvermelding van tweedehands auto’s. De advertentieprijs zou vaak niet stroken met wat de consument precies voor dat bedrag krijgt.

Uitgangspunt van de ACM is dat de auto mee te nemen is voor de prijs uit de advertentie. Op dit moment  is niet even helder of alle verplichte kosten zijn inbegrepen. Ook informatie over de garantie is volgens de waakhond vaak niet correct of onvolledig.

Boetes

Het blijft niet bij een constatering: de ACM eist dat de branche de advertenties uiterlijk half mei heeft aangepast. Gebeurt dat niet (voldoende), dan kunnen boetes volgen. Bernadette van Buchem, directeur consumenten: “Wij willen voorkomen dat consumenten bij de aankoop voor verrassingen komen te staan omdat er nog allerlei onverwachte kosten bij komen.”

Aanpak

De meeste advertenties voor tweedehands auto’s staan op online platforms. Om te zorgen dat de prijzen er voldoen aan de regels, geeft ACM de verkopers tot medio mei de tijd om:

–      alleen prijzen inclusief alle onvermijdbare kosten te vermelden in hun advertenties;
–      te zorgen dat duidelijk is of extra kostenposten in deze prijs zijn opgenomen óf optioneel zijn;
–      geen onjuiste informatie over de garantie te verstrekken. De koper heeft altijd de wettelijke garantie bij de aankoop van een tweedehands auto. Dus aanbieden ‘zonder garantie’ mag niet.

Uitleg

Bij de aanpak zijn ook de leveranciers betrokken van systemen om voorraden te beheren en online advertenties op te maken. Via hen heeft de ACM de autoverkopers uitleg over de regels gestuurd. Verder heeft de ACM hen verzocht om de vakhandel te wijzen op de regels. De ACM gaat na half mei controleren.

Bekijk de brief van de ACM.

Vorig jaar richtte de ACM haar pijlen op de bandenbranche. En in 2016 op de prijzen voor nieuwe auto’s. Hier draaide het om de rijklaarkosten.

Tags: , , ,

Mobiliteit voor morgenBosch: ‘Automobilist kent…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties