In 2022 zijn er 5973 personenauto’s gestolen, 11 procent meer dan in 2021, maar 16 procent minder dan in 2019, het jaar voordat corona uitbrak. Van de 5973 in 2022 gestolen personenauto’s werd 45 procent teruggevonden.

Diefstal van lichte bedrijfswagens is met 23 procent gestegen naar 1394 stuks. Motorfietsen (1694 stuks) en brom- en snorfietsen (12.590 stuks) laten een stijging zien van respectievelijk 13 en 27 procent. In totaal zijn er 18.562 gekentekende voertuigen gestolen, waarvan 39 procent is teruggevonden. Het terugvindpercentage is bij personenauto’s met 45 procent gelijk gebleven aan dat van 2021. De eerste 24 uur is de kans op terugvinden het hoogst met 16 procent, na één maand is dit nog geen 8 procent. Dat meldt de RDW op grond van cijfers van het het Landelijk Intelligence- en expertisecentrum Voertuigcriminaliteit.

Toyota

Toyota nam in 2022 de koppositie van Volkswagen over als meest gestolen merk, met 1036 stuks. Toyota laat ook de grootste diefstalstijging zien met 83 procent ten opzichte van 2021. De Toyota RAV 4, het meest gestolen model met 465 stuks, onttroont de VW Golf als meest gestolen model van de afgelopen jaren. De Toyota Auris wordt hoofdzakelijk gestolen voor de onderdelen: van de 193 gestolen voertuigen werd namelijk 73 procent teruggevonden zonder katalysator. Diefstal van de C-Max, Focus en Fiesta veroorzaken bij Ford een opvallende stijging van 49 procent.

De diefstal van elektrische/hybride voertuigen is met 74 procent gestegen naar 1002 stuks. Deze stijging komt met 771 stuks bijna geheel voor rekening van Toyota. Mercedes, Peugeot en Renault zijn de opvallende stijgers bij de lichte bedrijfswagens. Bij de zware bedrijfswagens (+26 procent) is MAN een opvallende nieuwkomer met 8 gestolen voertuigen.

Oudere voertuigen populair

Personenauto’s van drie tot vijf jaar oud worden het meest gestolen en zijn goed voor 27 procent van de diefstallen. Diefstal van personenauto’s tot drie jaar daalt met 8 procent. Personenauto’s van twintig jaar en ouder laten een opvallende diefstalstijging zien van 18 procent. “Bij diefstalbeveiliging is de focus veelal gericht op jonge voertuigen, maar er is zeker winst te behalen bij het beveiligen van oudere voertuigen”, zegt manager LIV Rudi Welling. “Deze zijn vaak geheel niet voorzien van enige beveiliging en geven criminelen vrij spel. Preventie is en blijft het belangrijkste middel tegen diefstallen. Een beveiligingssysteem met het Keurmerk CCV Voertuigbeveiliging bij jonge, maar zeker ook bij oudere en historische voertuigen blijft onze eerste aanbeveling.”

Verduistering

Van de 5.973 personenautodiefstallen in 2022 ging het bij ongeveer 1100 aangiften om verduistering. Het gaat dan onder andere om voertuigen die zijn geleend, gehuurd, geleased (bedrijfsmatig of privaat) enzovoorts, maar niet zijn teruggebracht bij de rechtmatige eigenaar. Er is een gestage stijging zichtbaar sinds 2016, toen er slechts 400 aangiften van verduistering waren. Verduistering is een bijzondere vorm van diefstal en voor daadwerkelijke diefstalsignalering moet aan een aantal specifieke voorwaarden zijn voldaan. “Het tegengaan van voertuigdiefstal is een gedeelde verantwoordelijkheid van zowel fabrikanten, verzekeraars als eigenaren. Uit recent Amerikaans onderzoek blijkt dat meerdere merken eenvoudig te hacken zijn. Er ligt dus een eerste belangrijke rol bij fabrikanten om hun voertuigen beter te beschermen tegen cybercriminaliteit”, aldus Rudi Welling.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties