Bovag wil ‘big data’ Europees aanpakken

Bovag wil de problematiek rond big data en de mobiliteitssector zo snel mogelijk op de agenda van Brussel zetten. Over de te bewandelen route overlegt de brancheorganisatie komende maandag in Frankfurt met koepelorganisatie Cecra.

Voorzitter Bertho Eckhardt liet dat weten na afloop van de conferentie over big data, die Bovag eerder vandaag belegde in Den Haag. Circa tachtig aanwezigen uit de autobranche, leasewereld en dienstverleners discussieerden over de groeiende connectiviteit van voertuigen en de gevolgen daarvan voor de branche.

Ter sprake kwamen vragen als ‘van wie zijn de data’, hoe borgen we privacy’ en ‘wat is de positie van de retail’. Zo bepleitte Marga de Jager, directielid van de ANWB, een centrale database. Daarin kan de consument zelf aangeven welke voertuigdata die beschikbaar komen via telematicatoepassingen toegankelijk mogen zijn voor derden.

Privacy

RAI-Autovak-voorzitter Cor Baltus was een van de sprekers die duidelijk maakten dat het vraagstuk te groot is om in Nederlands verband aan te pakken. “Voor het aspect privacy moeten we niet zijn bij het College Bescherming Persoonsgegevens maar bij de Europese Commissie.”

Die ‘brede’ visie werd door diverse conferentiedeelnemers gedeeld. Er komt daarom zo goed als zeker in juni een congres in Nederland dat de big data-materie voor de autobranche op Europees niveau op de kaart moet zetten. Behalve Bovag en Cecra zullen daar waarschijnlijk ook de ANWB en RAI Autovak aan deelnemen, aldus Eckhardt.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *