In week 25, de week waarin deze Aftersales Magazine bij u in de bus valt, zijn we zo’n beetje halverwege het dramatische jaar 2020. Het is al weer dertien weken geleden dat we werden geconfronteerd met de eerste coronamaatregelen.

Jos VeldhuisenVoor veel ondernemers, managers en hun medewerkers betekende week 12 een economisch infarct, die associaties opriep met de financiële crisis van ruim tien jaar geleden. 

Nu we langzamerhand meer speelruimte krijgen, blijkt dat de paar maanden waarin Covid-19 rondwaarde, voor langere tijd zullen nawerken. Bedrijven nemen de tijd om hun investeringen te wegen en buffers op te bouwen. Consumenten zullen, los van het gedaalde vertrouwen, structureel meer geld opzij gaan zetten om een eventuele volgende crisis op te kunnen vangen. Ze hebben hun lesje geleerd. We willen het R-woord niet horen, maar een recessie, die langer zal duren dan de coronacrisis zelf, kan het herstel van ondernemingen nog enige tijd in de weg blijven zitten.

Corona-infarct

Als de gezondheidsrisico’s zijn verkleind, de lockdown is opgeheven, de NOW-regelingen zijn stopgezet en we met z’n allen werken aan het nieuwe normaal, zullen de overheden hun diepe zakken dan blijven aanspreken om bedrijven tijdens de verwachte economische crisis te ondersteunen? Of wordt het dan weer ieder voor zich? De één zal zijn onderneming sneller en effectiever uit de crisis weten te sturen dan de ander. De één weet beter om te gaan met nieuwe kansen en veranderende marktomstandigheden dan de ander. Dan is het de competitie tussen ondernemingen die de plussen en minnen bepalen. In die fase zou het blijven ondersteunen van minder goed draaiende bedrijven het gelijke speelveld verstoren, iets wat zeker politici willen voorkomen. Voorlopig blijft het in veel sectoren noodzakelijk om bedrijven te reanimeren. Na het corona-infarct moeten zij weer overeind geholpen worden. Eenmaal grotendeels hersteld worden zij onderdeel van het nieuwe normaal. 

Nu word je na een reanimatie nooit meer helemaal de oude. Er zijn nieuwe spelregels waaraan je je moet houden en er zijn altijd concurrenten die die nieuwe spelregels sneller zullen toepassen. Een crisis is ook een wake-up-call en zal altijd leiden tot verandering. Ga je als overlever toch op de oude voet verder, dan word je alsnog de verliezer.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties