De uitlatenmarkt volgens Wesp

Soms zijn cijfers ‘slechts’ een bevestiging van een veronderstelling, zoals het geval blijkt te zijn bij de omzet van uitlaten. De uitlatenverkoop loopt al jaren sluipenderwijs achteruit, zowel in geld als aantallen.

Een controle van de omzetgegevens (158.671 werkorders) van 72 universele garagebedrijven (in 2012 en 2013 bij Wesp aangesloten) leert inderdaad dat de uitlatenomzet dalende is. Die omzet kwam in 2013 uit op 504.199 euro bij deze bedrijven, terwijl dat in 2012 nog 510.171 bedroeg.

Het bleef tot een lichte daling van 1,2 procent beperkt, mede door een kleine stijging van de gemiddelde prijs van een uitlaatdeel. In 2012 lag die prijs op gemiddeld 88,15, terwijl die vorig jaar uitkwam op 89,55 euro; een prijsstijging van 1,6 procent. De omzet valt in aantallen dus nog iets lager uit dan de omzet in geld.

Kwaliteit

Er zijn meerdere oorzaken voor die teruglopende omzet. Allereerst is de kwaliteit van uitlaten aanmerkelijk beter geworden. Ging een uitlaat in de jaren zeventig en tachtig nog twee tot drie jaar mee, was dat in de jaren negentig opgelopen tot vier tot vijf jaar en nu gaat het product wel zes tot acht jaar mee. Een andere belangrijke oorzaak is het minder gereden aantal kilometers. Bovendien kiezen consumenten nu wat vaker voor reparatie in plaats van vervanging vanwege een krapper bestedingsbudget.

De totale uitlatenomzet vorig jaar bestond voor 29,5 procent uit achterdempers bij de aangesloten garages, terwijl tussen- en middendempers goed waren voor 16,5 procent. De overige omzet (54 procent) bestond uit complete uitlaten en uitlaatreparaties.

Verdeling

Bij de 72 universele garages blijken drie automerken verantwoordelijk te zijn voor 41,5 procent van de uitlatenomzet: Opel, Peugeot en Volkswagen. Negentien andere automerken zorgen voor 47,1 procent en de overige omzet is afkomstig van de resterende merkenrange van het Nederlandse wagenpark. Opvallend genoeg is er vrijwel geen verschil in die verdeling in vergelijking met het voorgaande jaar. De gemiddelde jaaromzet van uitlaten en uitlaatdelen komt uit op iets meer dan 7.000 euro per garagebedrijf.

Lees hier meer over dit onderwerp in Aftersales Magazine nummer drie >>

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1589 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Avatar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *