Duitse onderhoudsmarkt onder druk

Uit een onderzoek van vakblad Kfz-Betrieb en KÜS blijkt dat 55 procent van de Duitse automobilisten onderhoud of reparatie laat uitvoeren door een merkdealer. De fitter is met drie procent het minst populair, de universele garage scoort in het onderzoek 27 procent.

Er wordt ook door vijf procent van de ondervraagde automobilisten zelf geklust aan de auto. Acht procent heeft dit jaar nog geen tijd gehad om de auto te (laten) onderhouden en twee procent is als ‘overig’ bestempeld.

Ook is 89 procent van de respondenten uit het onderzoek de laatste twee jaar niet gewisseld van autobedrijf. Redenen om wel te wisselen (elf procent) zijn de aanschaf van een nieuwe auto en de hoogte van het werkplaatstarief.

Overigens is de kwaliteit van het onafhankelijke autobedrijf volgens 66 procent van de Duitsers even goed als van de merkdealer, terwijl 21 procent de universeel ‘minder vakbekwaam’ vindt. Twaalf procent vindt juist de merkdealer minder kwaliteit leveren dan de universele garage.

Het prijsimago van de dealer is niet zo goed te noemen. Ruim 85 procent denkt goedkoper uit te zijn bij de onafhankelijken, elf procent denkt hetzelfde kwijt te zijn bij de dealer als bij de universeel.

Esmée Dirkse

Webmanager, officemanager, eventmanager; Esmée draait er haar hand niet voor om. In de afgelopen jaren heeft het takenpakket voor Aftersales Magazine een mooie evolutie laten zien, waarvan de gepubliceerde berichten slechts een kleine afspiegeling zijn.

Van Esmée Dirkse zijn er nog 2717 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Esmée Dirkse

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *