Minister Melanie Schultz van Haegen heeft tijdens de Transportraad in Luxemburg het protocol tot wijziging van het Eucaris-verdrag ondertekend. Hiermee wordt het opsporen van fraude en criminaliteit met rijbewijzen en voertuigen weer iets eenvoudiger.

Het uitwisselen van gegevens over rijbewijzen en voertuigen tussen Europese landen onderling vergroot de verkeersveiligheid op de Europese wegen en draagt bij aan het voorkomen van fraude en criminaliteit met voertuigen en rijbewijzen. Lidstaten van de Europese Unie kunnen onderling gegevens uitwisselen en deze gegevens gebruiken voor opsporen van fraude en criminaliteit met voertuigen en rijbewijzen. Zo kan voorkomen worden dat een voertuig dat in een land is gestolen, in een ander land door (her)registratie wordt gewit. Ook het beboeten van overtredingen als het rijden met een te hoge snelheid of het rijden onder invloed van alcohol of drugs in het buitenland is hierdoor mogelijk. Daarnaast is het mogelijk om gevallen van kilometerfraude bij import van voertuigen uit de aangesloten landen eenvoudiger op te sporen.

Eucaris

Het European Car and Driving Licence Information System (Eucaris) is een samenwerkingsverband en systeem waarmee alle EU-landen transportgerelateerde informatie uitwisselen. Zij wisselen bijvoorbeeld voertuig- en rijbewijsgegevens uit om fraude en criminaliteit te voorkomen. Het systeem wordt ook ingezet voor de uitwisseling van gegevens voor handhaving. Inmiddels zijn België, Duitsland, Letland, Luxemburg, Nederland, Roemenië, Slowakije en het Verenigd Koninkrijk aangesloten bij het verdrag. Zij ondertekenen ook het protocol tot wijziging. Een aantal andere lidstaten, waaronder Zweden, Estland, Malta en Cyprus, heeft aangegeven te willen toetreden zodra het protocol tot wijziging van kracht is.

Belangrijkste wijziging

De belangrijkste wijziging betreft het gebruik van het systeem gebaseerd op een andere rechtsbasis dan het verdrag zelf. Gewaarborgd wordt dat bij het gebruik door derden de betrokken partijen zich houden aan de voorwaarden die het verdrag stelt aan het gebruik van het systeem. Een tweede wijziging betreft de uitbreiding van het aantal gegevens dat met het systeem kan worden uitgewisseld. Het gaat daarbij om technische voertuiggegevens als type, tankcapaciteit en wielbasis, en ook om kilometerstanden.
Deel dit artikel op
Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Empress on GreenMobility gaat op in MyWheels: “greenmobility was super je kon de deelauto s overal zetten bij my wheels is dit niet het geval…en bij my…mrt 27, 07:33
  • Theo Martens on Kortsluiting in de EV-transitie: “Geachte heer Veldhuisen, Volgens mij heeft de EU vorige week een lijstje gepubliceerd waaruit bleek dat EV de op één…mrt 21, 14:20
  • Daan Jongejan on Gomes opent occasionvestiging: “Mooie vestiging en heel veel succes met de verkoop van deze occasions.mrt 14, 17:40
  • Remar on Tesla-fabriek Berlijn stilgelegd na brand: “Electrische auto’s (naaimachine onder de auto’s) niets voor mij als echte auto fanaat, om over de modellen maar niet te…mrt 5, 12:38
  • Ronald Verschure on Buiten Kantooruren: Kunstig priegelen: “Hey Gert ik zie dat je ook van brandweer voertuig hebt naar gemaakt zou je voor me zo 1 willen…mrt 1, 23:06