Veel kleine garageformules hebben moeite om nieuwe deelnemers aan te sluiten. Daarentegen is er gestage groei bij de grote formules. Bij de subtoppers is sprake van een gemengd beeld. De gezamenlijke groeiambitie van de Nederlandse garageformules blijft onverminderd groot. Dat blijkt uit de dinsdag gepresenteerde Garageformule Top 40.

De Aumacon Garageformule Top-40 beoogt een onafhankelijk en transparant beeld te geven van de ketenvorming in de Nederlandse markt voor universeel auto-onderhoud. De daarin acterende veertig formules zijn beschreven in een 288 pagina’s tellend (gebonden) rapport dat marktpartijen en dienstverleners helpt bij het verkrijgen van inzicht in deze snel veranderende sector. Alhoewel per saldo het aantal garageformules vrijwel gelijk is gebleven is het totaal aantal deelnemers niettemin flink gestegen ten opzichte van de 2015-editie.

Die groei komt in ieder geval niet voor rekening van de kleinere formules. Vele daarvan leiden een stabiel bestaan zonder veel mutaties in het deelnemersaantal. Van de veertig formules heeft de helft slechts tussen de twee en twintig deelnemers, waardoor van landelijke dekking geen sprake is. Bij de middenmoters (formules tot honderd deelnemers) is het ontwikkelingsbeeld veel wisselender. Sommigen daarvan realiseerden aflopen jaar stevige deelnemersgroei (Otopartner, Autofirst, Leaseprof en Carprof), bij andere formules (AD Autobedrijf en Autoservice Totaal) was er juist teruggang. Nieuwkomer Autoservice Netwerk (een koepel van merkspecialisten) realiseerde overigens de hoogste binnenkomst met een zestiende plek en 51 deelnemers.

Bovenaan het klassement doen zich ook opvallende bewegingen voor. Zo weet de top-3 (BCS, Vakgarage en Autocrew) nog steeds groei te realiseren. De daarop volgende vijf formules – die eveneens een landelijke dekking kunnen waarborgen – zien hun netwerk echter licht in omvang afnemen; uitzonderingen zijn het sterk gegroeide AutoProfijt en het licht gegroeide Requal.

Gevraagd naar de ambities voor het aantal vestigingen per eind 2017 komen de Nederlandse formules op een gezamenlijk doel van meer dan drie duizend deelnemers – een gewenste toename van 18 procent in één jaar tijd. Aumacon-directeur Clem Dickmann: “Dat lijkt wat overtrokken, het is vooral een doelstelling. Maar er zijn wel redenen om aan te nemen dat een belangrijk deel van die ambitie het komend jaar ook wordt gerealiseerd. Niet alleen laten steeds meer universeel autobedrijven hun bezwaren tegenover formuledeelname varen, ook een toenemend aantal autodealers ziet hierin een welkome uitbreiding van haar marktbewerkingsmogelijkheden. Branchebreed wordt steeds vaker de noodzaak voor samenwerking en schaalvergroting ingezien. Ook de ontwikkelingen rondom telematica gaan ervoor zorgen dat het volledig zelfstandig en onafhankelijk autobedrijf het steeds moeilijker gaat krijgen.”

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties