Volvo krijgt met afstand de hoogste waardering van zijn dealers, blijkt uit het jaarlijkse Relatie Onderzoek Dealer Importeur (RODI) van Bovag Autodealers. Met een rapportcijfer van 8,8 prolongeert het automerk haar titel. De tweede plaats wordt gedeeld door vier merken: Audi, Mitsubishi, Toyota/Lexus en Volkswagen.
Het algemene waarderingscijfer van dealers voor hun importeur is voor het tweede jaar op rij gestegen met 0,1 punt en komt in 2014 uit op 6,4. Dat is hetzelfde waarderingscijfer als in 2011.
De snelheid van de afhandeling van garantieclaims maakt de grootste sprong voorwaarts. Het waarderingscijfer hiervoor stijgt van 6,1 naar 6,7. Dealers waarderen ook de coulance na de garantieperiode en de verbetering van de financieringscondities voor de bedrijfsvoorraad door importeurs.
Aftersales
Natuurlijk zijn er ook punten die voor verbetering vatbaar zijn. De stellingen over de kosten van commerciële en technische trainingen staan net als vorig jaar onderaan de lijst. Nieuw in de top drie van verbeterpunten is de ondersteuning richting klanten bij de overschrijding van de levertijd.
Een belangrijk onderdeel van het onderzoek betreft de standards voor sales en aftersales. Dealers van Ford (82%), Nissan (72%) en Jaguar (57%) geven aan dat de sales standards verzwaard zijn. Bij aftersales standards blijkt dat beeld vooral te leven bij dealers van de merken Skoda, Nissan en Land Rover.