Kunnen we zonder kennis?

Het einde van de kennismaatschappij is in zicht. Je hoeft (bijna) niks meer te weten. Het is vooral belangrijk dat je handig en snel bent met het vinden van informatie op internet. Smartphone, tablet of Google-bril: dat zijn je nieuwe hersenen, buiten je eigen lichaam dus.

Er wordt al door niettechneuten geëxperimenteerd met Google Glass, zodat ook zij toch in staat zijn bepaalde werkzaamheden uit te voeren. Technici hebben dan alleen nog basiskennis nodig; de rest van de informatie ontvangen ze online via allerlei tips en adviezen. De eerste monteurs met een Googlebril zijn overigens al gesignaleerd. De autobranche is er al druk mee bezig.

Inmiddels is de tablet (inclusief verbinding met een technische database in de cloud) al bijna gewoon geworden in de werkplaats. Als dit zo doorgaat, hoeven monteurs straks alleen nog te maar te beschikken over voldoende basisvaardigheden, zo beweren sommigen in de branche.

Of dit werkelijk zo gaat uitpakken, weet niemand, maar duidelijk is wel dat steeds meer managers erin beginnen te geloven. Zo sprak ik laatst een chef werkplaats van een grote multimerken dealer, die tegen de verdrukking in nog aardig goed presteert. Hij vertelde dat hij nieuwe medewerkers (lees, goedkopere jongeren) liever intern on the job traint. En dan alleen op bepaalde vaardigheden, zoals bandenservices of oliewissels, aangevuld met wat merkspecifieke basiskennis via de importeur. “De rest kneed ik er wel bij”, zei hij.

Complexe diagnoseproblemen en andere elektronisch gerelateerde vervangingen en (software)updates kunnen al op afstand worden opgelost via een internetverbinding. Een apk-monteur die net wat meer weet dan de rest is voldoende als extraatje. “Doek opleidingsinstanties, zoals Innovam en ROC maar op, want ze hebben geen toegevoegde waarde meer. Ik geloof in het ophalen van kennis via de cloud”, zo zei hij.

Het is ongetwijfeld wat kort door de bocht, maar misschien zit er ook wel iets in. Want hoe hightech zijn auto’s ondertussen geworden? Ze zijn namelijk uitgerust met allerlei sensoren die exact aangeven wanneer er wat moet gebeuren. Wie tien jaar vooruit durft te kijken, moet de werkplaatschef misschien gelijk gaan geven. Een slimme ondernemer is tegenwoordig een netwerkondernemer die zelf niet alles meer hoeft te kunnen. Hij hoeft geen financieel expert te zijn of HR-manager want daarvoor maakt hij gebruik van zijn netwerk en de kennis van anderen. Kennis is een absolute noodzaak, dat is wel duidelijk. “Maar dat hoeft niet per se besloten te liggen in de eigen grijze cellen”, aldus de werkplaatschef.

Commerciële opleiders zullen ervan gruwen, ook die moeten slimmer worden. Zij moeten misschien geen kennis meer overdragen, maar kennis beschikbaar stellen. En dan is de werkplaatschef wellicht een potentiële klant.

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1793 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.