Gebaseerd op de cijfers over de eerste drie kwartalen, lijkt het werkaanbod in de Nederlandse schadebranche zich te stabiliseren, terwijl in België en Luxemburg weer een lichte plus wordt geschreven. Dat blijkt niet alleen uit de ABZ/Audatex-cijfers, maar ook uit de afzet van de grote lakfabrikanten.

Veel lakfabrikanten sturen hun omzetgegevens (lakvolumes) door naar een anonieme datapool, waar de zogenaamde CEPE-cijfers uit voortkomen. Over de eerste drie kwartalen van dit jaar laten deze een positief beeld zien, al is het met een kleine plus. De CEPE datapool vertegenwoordigt zo’n tachtig procent van het totale lakvolume in de Benelux. Kleinere fabrikanten en leveranciers werken namelijk niet mee aan de dataverzameling.

Het lakverbruik is de afgelopen jaren flink afgenomen, parallel aan het dalende schadeaanbod. Overigens is het mindere lakverbruik ook te wijten aan proces- en efficiencyverbeteringen in de werkplaats.

Wintereffect

Het schadebeeld is nog steeds aan verandering onderhevig. In verhouding zijn er vaak minder grote totaalschades en meer relatief kleinere schades om te repareren. Het veranderende wagenpark is daar een belangrijke oorzaak van. De verkoop van kleinere, compacte auto’s is substantieel toegenomen. Met een slag om de arm, kan 2014-2015 een (tijdelijk) einde van de structurele daling betekenen, mits de huidige marktontwikkeling tenminste blijft aanhouden.

Overigens werd de beste omzet in het eerste kwartaal behaald, zowel in ons land als in België, waarbij het winterse effect van gladde wegen wellicht meespeelde. Het tweede, maar zeker ook het derde kwartaal was weer minder dan de volumeafzet over diezelfde periodes in het jaar daarvoor. De stabilisatie van de omzet is dus relatief broos, maar het is in ieder geval een plus en daar kan de branche blij mee zijn.

Ontwikkeling

Op het congres Telematics Update, dat onlangs in München is gehouden, gaven diverse verzekeraars hun visie op de telematica ontwikkelingen en zogenaamde rijgedrag afhankelijke polissen (usage based insurance, UBI). Deze pay as you drive en pay how you drive polissen hebben als ‘bijwerking’ dat het tot een beter en veiliger rijgedrag leidt en dus minder aanrijdingen.

Dat is natuurlijk een positieve ontwikkeling, maar de schadebranche ziet natuurlijk liever een hoger schadeaanbod in de werkplaats. Verzekeraars en diverse autofabrikanten verwachten voor de komende jaren een forse groei van het aantal UBI-polissen. Ondanks de lichte groei van het werkaanbod, moet de schadesector dus toch nog even wachten met juichen.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties