In het gebroken boekjaar 2015/2016 (t/m 31 mei) heeft Hella zijn omzet en winst sterk weten te verbeteren: naar 6,4 miljard ( 8,9 procent) c.q. 476 miljoen euro (7,1 procent, Ebit). Aandeelhouders krijgen 0,77 euro dividend per aandeel uitgekeerd.

Onder de streep echter bleef er minder geld over dan een jaar eerder. Het operationele resultaat kwam uit op 420 miljoen euro, 2,3 procent mlager dan de 430 miljoen van het vorige boekjaar. Hella schrijft deze ontwikkeling met name toe aan het wegvallen vaneen grote Chinese klant, september 2015.

In het vorige boekjaar kwam de omzet op 5,8 miljard euro. De financiële progressie werd geboekt in alle drie segmenten waarin het concern actief is (Automotive, Aftermarket en Special Applications). “Het bevestigt dat we met ons productportfolio en mondiale strategie op de juiste weg zijn. Deze koers zullen we ook in de toekomst volgen”, aldus topman Rolf Breidenbach.

De groei bij Automotive kwam vooral door nieuwe eerste-montageproducten op het gebied van complexe LED-technologie, elektronische systemen en componenten voor energiemanagement, rijhulpsystemen en elektronische stuurinrichting. In de aftermarket deed de groothandel in Denemarken en Polen goede zaken, terwijl ook werkplaatsuitrusting en onderdelen profiteerden van het herstel op de Europese onafhankelijke vervangingsmarkt. Een omzetdaling werd genoteerd bij  Special Applications, deels door verkoop van activiteiten, deels door teruglopende orders vanuit de deelsegmenten Industrie en Airport Lighting. In het gebroken boekjaar 2015/2016 stak Hella 623 miljoen euro in R&D, tachtig miljoen meer dan vorig jaar. Wereldwijd heeft de onderneming voor innovatie circa 6400 mensen in dienst. 

2016/2017

Voor het boekjaar 2016/2017 verwacht het concern dat de omzet en Ebit rond de vijf procent zullen stijgen. Groei moet komen uit innovatieve producten voor toepassing in de domeinen milieu en efficiënt energiegebruik, veiligheid, styling en comfort. Veelbelovend acht Hella de perspectieven in China en de Nafta-landen.   

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Empress on GreenMobility gaat op in MyWheels: “greenmobility was super je kon de deelauto s overal zetten bij my wheels is dit niet het geval…en bij my…mrt 27, 07:33
  • Theo Martens on Kortsluiting in de EV-transitie: “Geachte heer Veldhuisen, Volgens mij heeft de EU vorige week een lijstje gepubliceerd waaruit bleek dat EV de op één…mrt 21, 14:20
  • Daan Jongejan on Gomes opent occasionvestiging: “Mooie vestiging en heel veel succes met de verkoop van deze occasions.mrt 14, 17:40
  • Remar on Tesla-fabriek Berlijn stilgelegd na brand: “Electrische auto’s (naaimachine onder de auto’s) niets voor mij als echte auto fanaat, om over de modellen maar niet te…mrt 5, 12:38
  • Ronald Verschure on Buiten Kantooruren: Kunstig priegelen: “Hey Gert ik zie dat je ook van brandweer voertuig hebt naar gemaakt zou je voor me zo 1 willen…mrt 1, 23:06