Record in occasionvoorraad

Het aantal unieke occasions dat op de tien grootste internetportalen geadverteerd wordt ligt inmiddels boven het half miljoen. Tegelijkertijd is het aantal advertenties per occasions wat afgenomen. Iedere auto staat gemiddeld nog maar op 2,6 portalen, een jaar geleden werden 2,8 portalen per occasion ingezet. Dit blijkt uit cijfers van het Frans/Duitse researchbedrijf Autobiz, in Nederland vertegenwoordigd door Aumacon in Leiden.

Sinds midden februari 2012 stonden er precies 508.460 unieke occasions op een of meerdere top tien-portalen. Dit is niet alleen een nieuw record, maar valt ook samen met een afgenomen marktvraag in februari en dalend occasionprijzen, aldus respectievelijk VWE en Autodata.
In januari bedroeg de totale internetvoorraad nog 480.228 stuks en in februari 2011 werden er niet meer dan 417.445 unieke occasions op internet vertoond. De huidige voorraad ligt daarmee dus 21,8 procent hoger dan vorig jaar.

Opvallend is dat particulieren minder actief zijn geworden. In februari stonden er 69.986 unieke c2c-advertenties op de tien portalen, vrijwel hetzelfde aantal als in januari, maar 4,3 procent minder dan een jaar geleden.
De gezamenlijke autobedrijven adverteerden afgelopen maand met 438.474 afzonderlijke occasions, 6,6 procent meer dan in januari en 27,4 procent meer dan in februari 2011.
Particulieren adverteren het liefst op Marktplaats, op grote afstand gevolgd door Speurders en Autoscout 24. Voor de autobedrijven zijn de gratis portals Speurders en Autowereld het populairst, op korte afstand gevolgd door Autotrack en Autotrader.

Het portalenlandschap voor occasions in ons land is zeer gevarieerd. Speurders (van De Telegraaf) en Autowereld (van voormalig Gaspedaal-eigenaar Tusveld) focussen op het plaatsen van zoveel mogelijk advertenties. Op deze portalen kunnen occasions dan ook gratis geplaatst worden. Andere grote websites, zoals Autotrack van Wegener, Autotrader van Sanoma en Autotekoop van De Telegraaf, richten zich op de verkoop van advertentiebundels. Marktplaats rekent als enige per advertentie af.

Autobiz heeft onlangs ook de Wereld Top 100 Internet Automotive Websites samengesteld. Hierin zijn de meest succesvolle verkoopportalen voor occasions opgenomen. Lees er hier alles over >>

Clem Dickmann

Clem Dickmann studeerde bedrijfseconomie (HEAO en EUR) en marketing (NIMA-C1/C2). Werkte voor een marketing intelligence bureau, waarna een viertal autofabrikanten en -importeurs volgden. Was tot 2002 werkzaam als CEO van Hyundai Nederland. Naast zijn werkzaamheden voor Aumacon is hij actief als NIMA-examinator en analist/columnist. Strategie en marketing zijn de specialismen. In 2003 werd hij – als eerste persoon uit de Nederlandse automotive-sector – gecertificeerd als Register Marketeer (RM). In 2007 behoorde hij tot de eerste lichting Qualified Examiners van het NIMA, in 2010 gevolgd door de benoeming tot Senior Marketing Professional (SMP).

Van Clem Dickmann zijn er nog 39 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Clem Dickmann

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *