Scherpere veiligheidseisen NCAP

Euro NCAP scherpt de veiligheidseisen voor botsproeven voor nieuwe auto’s aan. In de tests met kinderen op de achterbank is de leeftijd verhoogd van zes naar tien jaar waardoor er meer wordt geëist van de veiligheidsconstructie achterin de auto.

Tevens stimuleert Euro NCAP de aanwezigheid van een AEB, een voetgangersdetectiesysteem dat zelfstandig remt als voetgangers nabij de auto zijn, door dit op te nemen in de testbeoordeling.

Een voertuig kan met de nieuwe aanpak een tweede sterrenbeoordeling krijgen. Allereerst wordt het voertuig beoordeeld op de standaarduitvoering, zonder extra veiligheidspakketten. Daarnaast kan de fabrikant er voor kiezen om een aanvullende test te laten doen op een versie met optioneel veiligheidspakket. Hierdoor kunnen consument beter zien hoe de veiligheid door toevoeging van extra veiligheidsvoorziening verbetert.

Als eerste kreeg de Suzuki Baleno een twee sterrenbeoordeling. Voor de versie met de standaard uitvoering kreeg deze auto drie sterren. Voor de uitvoering met veiligheidspakket is gekozen voor het ‘Radar brake support’ systeem, zelfstandige of autonome noodremsystemen. De Baleno ontving hiervoor vier sterren in de botsproef. De nieuwe Toyota Prius haalde de maximale score van vijf sterren met de standaard uitvoering.

Ivonne Vermeulen

Eindredacteur Aftersales Magazine. Ivonne heeft een rijke bagage waarin journalistieke waarden en kennis van de autobranche bijeenkomen. Dankzij haar rol binnen Focwa's Carrosserie beschikt zij bovendien over een indrukwekkend netwerk in de schadeherstelbranche.

Van Ivonne Vermeulen zijn er nog 343 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Ivonne Vermeulen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.