Op de lijst van patenten voor (hoog) autonoom rijdende auto’s staat Toyota met stip op één. Tussen 2010 en 2015 meldden de Japanners 710 patenten aan, gevolgd door Bosch met 470 en GM-Opel met 410. Een en ander blijkt uit gegevens van het Duitse patentbureau STN-WW.
Door het dodelijke ongeval met de Tesla Model S staat autonoom rijden – en vooral het hoog autonoom rijden – onverminderd in de belangstelling. Op een verkeerde manier weliswaar, maar steeds vaker geven fabrikanten aan dat er nog veel ontwikkelingsgeld nodig is om autonoom rijden honderd procent (als dat al kan) veilig te maken.
Tot nu toe zijn veel van de ontwikkelingen met name gedaan in het kader van systemen die de bestuurder ondersteunen bij het veilig van a naar b rijden (ADAS). In de periode 2010-2015 heeft de automobielindustrie – autofabrikanten en onderdelenleveranciers – ongeveer 7500 patenten aangemeld. Circa 2800 producten en systemen betroffen de toepassing in (hoog) autonoom rijdende auto’s. Het gaat bij de cijfers om de hoofdpatenthouder. Toyota staat met afstand op de eerste plaats. In het rijtje met de elf grootste patentaanmelders zijn Bosch, Denso en Valeo de enige onderdelenleveranciers. Het accent ligt daarmee op de autofabrikanten, waarbij opgemerkt dat zij nauw samenwerken met onderdelenfabrikanten en systeemleveranciers (denk ook aan software).
Patentaanmeldingen autonoom rijden
Toyota | 710 |
Bosch | 470 |
GM-Opel | 410 |
Daimler | 280 |
Denso | 260 |
Nissan | 205 |
Audi | 190 |
Valeo | 180 |
Honda | 175 |
BMW | 165 |
VW | 150 |