Vaco wil bandenbewustzijn vergroten

Vaco, de vereniging voor de banden-en wielenbranche, wil samen met de rijksoverheid het bandenbewustzijn onder consumenten vergroten. Volgens Vaco moeten rijveiligheid en milieu weer belangrijke aspecten worden voor de aanschaf van banden, in plaats van alleen de prijs. De overheid zou in dit bewustwordingsproces een aanzienlijke rol kunnen spelen.

Dat zei Vaco-voorzitter Sybrand van Hulst op de viering van de 75ste verjaardag in het Leidse kenniscentrum. Van Hulst ziet ondanks zwaar economisch weer kansen voor de branche: “2013 is niet het beste jaar van de branche maar er zijn ook kansen.” Vaco is in dat opzicht samen met universiteit Nyenrode bezig om een toekomstvisie voor de banden-en wielerbranche samen te stellen. Daarin zullen internet en vooral bandenwebshops een geïntegreerd onderdeel van het businessmodel van een succesvolle bandenretailer gaan vormen. “Autobezit zal plaats maken voor autogebruik. Dat heeft gevolgen voor de hele autosector en dus ook voor de banden- en wielenbranche.”

Bandenbewustzijn

Het vorig jaar geïntroduceerde bandenlabel heeft sindsdien niet veel aan bekendheid gewonnen. Uit een onderzoek van Achmea onder 2000 autobezitters blijkt dat slecht 3 promille van de ondervraagden kan aangeven wat het bandenlabel precies inhoudt.

Om dit bandenbewustzijn onder consumenten verder te ontwikkelen zoekt Vaco steun bij overheden. Michèle Blom (Ministerie van Infrastructuur en Milieu) stelde in dat kader dat de overheid het gebruik van bijvoorbeeld winterbanden niet zal gaan verplichten. Wel zullen bepaalde doelgroepen in het personenvervoer gewezen worden op hun verantwoordelijkheid.

Zo koppelen sommige lokale en regionale overheden bij het toewijzen van vervoerscontracten (denk aan gehandicaptenvervoer) keuze aan het feit of een vervoerder zichzelf de verplichting oplegt om winterbanden te monteren. Vereniging Vaco ondersteunt deze visie.

“Er is dus nog veel te winnen, waarbij we als banden- en wielensector, maar ook met hulp van de overheid en bijvoorbeeld verzekeraars het belang van banden in alle weersomstandigheden meer voor het voetlicht moeten brengen”, besloot voorzitter Van Hulst.

 

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1777 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.