Na het positieve advies van de onderhandelingspartners zijn nu ook de vakbonden akkoord met een crisis-cao voor de motorvoertuigen- en tweewielerbranche.

Volgens FNV heeft een zeer ruime meerderheid van de leden ingestemd met de nieuwe cao, die een looptijd heeft van zeventien maanden en loopt tot 1 april 2022. De crisis-cao gaat met terugwerkende kracht in per 1 november 2020 en geldt dus ook voor medewerkers die na die datum in dienst zijn gekomen.

Sober

In tegenstelling tot andere jaren werd snel overeenstemming bereikt over de cao. Alle partijen zagen het belang hiervan nu de branche door de coronacrisis met extra uitdagingen wordt geconfronteerd. De loonstijging met 1 procent per 1 februari 2021 is dan ook sober te noemen. Op 1 januari 2022 volgt nog een loonsverhoging met 1 procent. Daarmee houden de lonen gelijke tred met de te verwachten inflatie en blijft voor werknemers dus de koopkracht behouden. Gezien de onzekere situatie voor alle partijen een acceptabele uitkomst.

Crisisbestrijdingsdagen

Om de coronacrisis het hoofd te kunnen bieden krijgen werkgevers de mogelijkheid om de loonsverhoging uit te stellen. Dit zijn de zogeheten crisisbestrijdingsdagen. Bovag adviseert bedrijven om hier geen gebruik van te maken wanneer er geen problemen zijn met de omzet en de bedrijfsresultaten. Bedrijven waar het slecht gaat en die gebruikmaken van de Noodmaatregel Overbrugging voor Werkgelegenheid (NOW 2 én NOW 3), hoeven de loonsverhoging per 1 februari 2021 niet te betalen.

Generatiepact

Het generatiepact treedt met de nieuwe cao ook weer in werking. Vanaf 1 januari 2021 kunnen werkgevers oudere werknemers korter laten werken, waarbij ze wel 100 procent van hun pensioenopbouw behouden.

Verder komt er een regeling voor vervroegd uittreden. Deze regeling wordt de komende weken verder uitgewerkt, aldus Bovag. En de vrije keuze bij de invulling van de ADV-regeling, waarbij niet in blokken van acht, vier of twee uur ADV wordt verleend, maar zoals het in het bedrijf het beste uitkomt, wordt beperkt in die zin dat nu niet alleen de ondernemingsraad, of vertegenwoordiging van de werknemers moet worden geraadpleegd, maar álle werknemers.

De nieuwe cao voor de motorvoertuigen- en tweewielerbranche geldt voor ongeveer tachtigduizend werknemers.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Empress on GreenMobility gaat op in MyWheels: “greenmobility was super je kon de deelauto s overal zetten bij my wheels is dit niet het geval…en bij my…mrt 27, 07:33
  • Theo Martens on Kortsluiting in de EV-transitie: “Geachte heer Veldhuisen, Volgens mij heeft de EU vorige week een lijstje gepubliceerd waaruit bleek dat EV de op één…mrt 21, 14:20
  • Daan Jongejan on Gomes opent occasionvestiging: “Mooie vestiging en heel veel succes met de verkoop van deze occasions.mrt 14, 17:40
  • Remar on Tesla-fabriek Berlijn stilgelegd na brand: “Electrische auto’s (naaimachine onder de auto’s) niets voor mij als echte auto fanaat, om over de modellen maar niet te…mrt 5, 12:38
  • Ronald Verschure on Buiten Kantooruren: Kunstig priegelen: “Hey Gert ik zie dat je ook van brandweer voertuig hebt naar gemaakt zou je voor me zo 1 willen…mrt 1, 23:06