Hij vormde samen met Luc van Bussel zes jaar lang een succesvolle tandem, maar nu heeft hij het zelf voor het zeggen bij Alwaysbemobile. Vooralsnog als interim-directeur maar als het aan Patrick Ledegang (42) zelf ligt ook voor onbepaalde tijd. Met Ledegang aan het roer wil Alwaysbemobile terug naar zijn roots: de lokale specialist. “We hebben van een deel van onze achterban een duidelijke hulpvraag vernomen en geven daar nu gehoor aan.”

Een aangever en een afmaker; een praktijkman en een ideeënmachine; een wandelaar en een hardloper. Patrick Ledegang kijkt met plezier terug op de samenwerking met Luc van Bussel: “De stroom aan ideeën bij Luc was vrijwel onbeperkt. Ik zorgde als financieel directeur meer voor de structuur binnen de organisatie. En daarmee vormden we een goed koppel.”

“Wat ik van Luc heb geleerd? Dat niets een voldongen feit is. Dat je met een enorm opportunisme erg ver kunt komen en dat je flexibel moet zijn en snel kunnen schakelen. En wat veel mensen van Luc niet zouden verwachten, is dat je ook over je eigen ego heen moet kunnen stappen.”

Rumoer

Van Bussel heeft ook voor de nodige rumoer gezorgd binnen de organisatie, meent Ledegang: “Met het constant ontwikkelen van nieuwe concepten zijn we het contact met een deel van onze achterban enigszins uit het oog verloren. Te ver afgedwaald. Dat begon te schuren. Aan de ene kant worden prachtige jaarcijfers gepresenteerd terwijl aan de andere zijde zelfstandigen zware tijden doormaken en om steun vragen. Aan die hulpvraag gaan we nu gehoor geven.”

Het roer gaat dus om bij Alwaysbemobile. Met het al dan niet gedwongen vertrek van Van Bussel lijkt ook de rust weergekeerd en kijkt het bedrijf in eigen boezem. Daarbij lijkt ook enige bescheidenheid op zijn plaats. “We laten de nationale reclamecampagnes los. Aan naamsbekendheid heeft het ons, mede dankzij Luc, de laatste jaren niet ontbroken. De focus komt nu meer te liggen op de lokale specialist. We gaan de 190 vestigingen meer in beeld brengen. Mensen moeten weten dat daar de meeste kennis en expertise is. Ze krijgen onze volledige steun.”

Groei

Ook wil Ledegang de combinatie van de Profile Tyrecenters met Autoglaz en James Autoservice duidelijker in beeld brengen.”Als de klant een bandenwissel vraagt is het haast vanzelfsprekend dat je dan ook in ander onderhoud moet kunnen voorzien. Die boodschap moet duidelijk worden.”

De verdere groei-ambitie ligt voornamelijk in het buitenland met het Verenigd Koninkrijk als speerpunt: “Met onze IT-systemen en knowhow liggen we duidelijk een streepje voor op de Britten. Deze markt wordt voornamelijk gedomineerd door Kwik-Fit. We hebben de eerste contacten gelegd en gaan nu vol voor een verdere ontwikkeling op de Britse markt.”

“België blijft na Nederland onze tweede markt. Ook hier gaan we uitbouwen en willen we marktleider worden. Ook in de leasecontracten.”Andere ambitieuze plannen in Europa heeft Ledegang niet, buiten dan een bruggenhoofd voor de Europese pechservice in Polen. “Maar daar blijft het voorlopig bij”, aldus de interim.

Bescheiden

Ledegang had na zes jaar niet verwacht dat hij weleens de kar zou kunnen gaan trekken bij Alwaysbemobile. “Dit is zo’n trein die voorbij komt waar je op moet springen. Ik wil dat met plezier doen. Maar de aandeelhouders en leden zullen hierover moeten beslissen. Er komt sowieso een tweede man bij.”

Binnenkort zal er op de jaarlijkse bijeenkomst van Alwaysbemobile in september meteen al een toetsmoment zijn voor Ledegang. Dat is net na de afscheidsreceptie van Luc van Bussel die overigens zeer bescheiden van omvang zal zijn. Daarmee lijkt de nieuwe koers van Alwaysbemobile te zijn ingezet.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties