Het rechtstreeks kunnen inloggen bij autofabrikanten was, voordat het kon, een soort heilige graal voor de vrije markt. Nu het er is, wordt het amper toegepast door diezelfde vrije markt. Dat is de uitkomst van een enquête door Aftersales Magazine naar het gebruik en bezit van diagnoseaparatuur.

Van de respondenten geeft liefst zeventig procent aan geen gebruik te maken van de mogelijkheden die Pass Thru biedt. De overige twintig procent doet dit vooral via de eigen diagnoseapparatuur. Een op de tien gebruikt een aparte tool hiervoor. Kennis is onmisbaar in het diagnosevak en dat zien we terug in de resultaten rondom opleidingen. Vier van de tien geeft aan gebruik te maken van de trainingen via de fabrikant/leverancier van de apparatuur. Ruim eenderde geeft aan via Auto Niveau trainingen af te nemen, wat daarmee de marktleider is in onze enquête. Automotive Academy en GMTO komen ieder uit op 22 procent, Innovam haalt achttien procent. Het nog jonge Tech 360 is goed voor tien procent. Vijftien procent van de respondenten geeft aan binnen een half jaar te willen investeren in apparatuur. Tweederde heeft dit jaar geen investeringsplannen.

Merkvoorkeur

We vroegen de deelnemers aan onze enquête zich uit te spreken over de in de werkplaats beschikbare universele systemen. Geheel naar verwachting geeft iets meer dan de helft aan een Bosch KTS-variant te hebben liggen. Autel scoort, weliswaar op afstand, een heel nette tweede plaats met de Maxi-lijn. Kort erachter komt Snap-on. Launch is de nummer vier met twintig procent van de stemmen, terwijl Hella-Gutmann er vlak achteraan komt. Eén op de acht stemmers geeft aan een Autocom te hebben liggen, de rest van de opgegeven merken komt uit onder de tien procent. De panelleden konden meer antwoorden tegelijk aangeven dus het totaal overschrijdt honderd procent. diagnose-enquete-1

Gebruik

Hoe anders wordt het beeld als we de vraag veranderen van bezit naar gebruik. Nog steeds staat Bosch met afstand op de eerste plek, maar het aandeel zakte wel. Gaf 52,6 procent aan een Bosch te bezitten, 44,26 procent blijkt het als de meest gebruikte te zien. Het meest interessant om te zien is wat er met de rest van de top vijf gebeurt. Op twee een verrassende uitkomst, bezien in het licht van de aanwezige merken. Hella-Gutmann stoot van de vijfde plek naar de tweede plek en de merken Autel, Launch en Snap-on verdelen de derde plek door een gelijke uitkomst in deze enquêtevraag: bijna tien procent. Ook hier geldt dat de som van de percentages groter is dan honderd. Wat verder opvalt is de keur aan systemen die beschikbaar is. Er liggen in het merendeel van de werkplaatsen zowel verschillende merkspecifieke testers als diverse universele apparatuur. Een diagnosesysteem is geen diagnosesysteem, lijkt de conclusie. Zo beschikt 40,8 procent over een VAG-com om te communiceren met de producten van de merken binnen de VW Groep. Daarnaast zijn er in veel werkplaatsen een of meerdere originele systemen te vinden. Met name de Tech II (Opel-Saab) wordt veel genoemd.  
Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Empress on GreenMobility gaat op in MyWheels: “greenmobility was super je kon de deelauto s overal zetten bij my wheels is dit niet het geval…en bij my…mrt 27, 07:33
  • Theo Martens on Kortsluiting in de EV-transitie: “Geachte heer Veldhuisen, Volgens mij heeft de EU vorige week een lijstje gepubliceerd waaruit bleek dat EV de op één…mrt 21, 14:20
  • Daan Jongejan on Gomes opent occasionvestiging: “Mooie vestiging en heel veel succes met de verkoop van deze occasions.mrt 14, 17:40
  • Remar on Tesla-fabriek Berlijn stilgelegd na brand: “Electrische auto’s (naaimachine onder de auto’s) niets voor mij als echte auto fanaat, om over de modellen maar niet te…mrt 5, 12:38
  • Ronald Verschure on Buiten Kantooruren: Kunstig priegelen: “Hey Gert ik zie dat je ook van brandweer voertuig hebt naar gemaakt zou je voor me zo 1 willen…mrt 1, 23:06