bekeken: 1925 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 5
(3,00)
(Inloggen is vereist)

Belgische autodealer op 0,5% winstmarge

DOMEIN: Retail

Geplaatst op: 13 januari 2020, 14:35

Leestijd: 1 minuut

De gemiddelde netto winstmarge van Belgische merkdealers bedraagt nog maar een half procent. Dat zegt Pieter Van Bastelaere, directeur van brancheorganisatie Traxio, in dagblad De Standaard.

Hij baseert zich op de analyse, een maand terug, van zo’n zeventienhonderd jaarrekeningen. “Het nulpunt komt stilaan in zicht”, concludeert Van Bastelaere onder verwijzing naar de autofabrikanten. Door hun kostbare transitie naar elektrisch, autonoom en connected rijden hebben zij minder middelen dan voorheen om hun dealers een winstmarge te gunnen. “Om al die investeringen te betalen, beknibbelen ze op de marges die vroeger naar de dealers gingen.”

Grote volumes

In het artikel reageert onder anderen Eric Berkhof, algemeen directeur Van Mossel Automotive Groep, die middels dealerovernames steeds actiever wordt in België. “De marges zijn ontzettend klein”, beaamt Berkhof. “Hoe wij nog winst maken? Het is een klein beetje van alles: een beetje marge op de verkoop, een beetje op het onderhoud, een beetje op de financiering. Die allemaal opgeteld moeten het leefbaar maken. Maar daarbij moet je grote volumes draaien, want anders kan je de markt geen antwoord meer geven.”

Consolidatie

Schaalvergroting in de sector is niet zonder gevolgen gebleven bij onze zuiderburen. “Vroeger had je in elke gemeente een dealer van elk merk”, zegt Van Bastelaere. “Nu moet je soms vijftien kilometer rijden om het merk van je keuze tegen te komen.” In de voorbije twee decennia is het aantal merkdealers in België afgenomen van 6.100 naar 1.800 bijna twee jaar geleden. Fabrikanten zouden de consolidatie afdwingen bij dealers. Eric Berkhof weerspreekt die aantijging. “Ik heb met alle merken een goede relatie. We hebben immers hetzelfde doel voor ogen: zo veel mogelijk auto’s verkopen.”

Tot en met komend weekeinde vindt in België de 98e editie van Brussels Motor Show plaats.

Porsche Centrum Twente beste…Financieel directeur Bovag…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Petrus Pols: 13 januari 2020 om 20:14

Net als de dealers in Nederland zullen dealers in Belgie toch ook door het factureren, van door hun klanten niet te controleren werkplaats uren, zeer ruimschoots het hoofd boven water te houden ?

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties