Om veiliger autorijden verder te verbeteren, voegt Bosch actuele weersvoorspelling toe aan zijn connected services. Het systeem verkeert nu nog in de testfase, maar zal in 2020 breed worden uitgerold.

Letterlijk uit de cloud krijgen bestuurders dan op het dashboard van de virtuele buienradar de weersvoorspellingen te zien, als onderdeel van de route-informatie. Om dit mogelijk te maken, is Bosch een samenwerking aangegaan met Foreca. Nu al maakt deze Finse onderneming ‘op maat’ voor de mobiliteitssector lokale en regionale weersvoorspellingen. Ze worden via de CAN-bus gekoppeld met onder meer de data van het ESP, ABS, binnen- en buitentemperatuur van de auto en de ruitenwissers. Ook is via een intelligent navigatiesysteem te voorspellen welke gevolgen het weer en het type wegdek hebben voor het rijgedrag van de auto. Het is de bedoeling dat het systeem tevens beschikbaar komt als vehicle-to-vehicle-concept.

Stap dichter bij nul

“Connectiviteit biedt ons en onze klanten de mogelijkheid om het autorijden veiliger te maken”, zegt Bosch-topman Dirk Hoheisel. “Ongelukken en weer zijn vaak een twee-eenheid. Op deze manier zetten we als industrie weer een stap in de richting van zero accidents.” Daarnaast ziet Hoheisel de technologie als een stap naar Level 4 van autonoom rijden (de automatische piloot is in staat het voertuig in bijna elke mogelijk scenario te besturen, behalve in zeer slecht weer).

Connected

Bosch gaat ervan uit dat in 2020 alleen al in Europa ongeveer twintig miljoen personenauto’s volledig connected zullen zijn. Tegen die tijd zal zeker tachtigduizend kilometer snelweg uitgebreid in kaart zijn gebracht, nodig om de weerservice te vertalen naar het lokale rijgedrag van de auto. De weersvoorspellingen zullen bij de introductie zowel voor de OE als deels voor de aftermarket (dongel) beschikbaar zijn.
Deel dit artikel op
Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties