bekeken: 808 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 5
(3,00)
(Inloggen is vereist)

Botsproef Adac kleintjes: goed, kan beter

DOMEIN: Schadeherstel

Geplaatst op: 14 augustus 2018, 15:58

Leestijd: 1 minuut

Bij een door Adac georganiseerde botsproef met drie voertuigen uit het A-segment komen de benjamins goed uit de bus. Maar met betere airbags en gordelspanners leveren de fabrikanten volgens de automobilistenclub pas écht een product af dat de inzittenden afdoende beschermt.

De crashtesters bezorgden de nieuwste versies van de Skoda Citigo, Renault Twingo en Toyota Aygo een bijna frontale klap met een crashobstakel. Dat gebeurde bij een snelheid van circa veertig kilometer. De licht zijdelingse positie van de testvoertuigen correspondeert volgens Adac beter met de rijpraktijk dan de rechtuit-situaties in testlaboratoria. Een bestuurder zal immers doorgaans op het laatste moment proberen weg te draaien van het naderende object.

Elektrische aandrijving

De keus voor drie modellen uit het kleinste segment was ingegeven door de verwachte aanzienlijke groei in deze voertuigcategorie. Ook elektrische aandrijving zal hier op grote schaal zijn intrede doen. Centraal stond bij de test zoals altijd de vraag hoe het de inzittenden vergaat bij een fikse aanrijding. Skoda kreeg het eindoordeel ‘goed’, Renault en Toyota waren ‘bevredigend’ – met het nodige verbeteringspotentieel bij de airbag en de constructie van de veiligheidsgordel.

De borstregio is in geen van de drie kleintjes afdoende beschermd. In de Toyota ligt zelfs zwaar letsel op de loer. Zwak punt is de A-stijl. Waar de Citigo er nog net in slaagt de impact van de botsing op te nemen en weg te leiden van de passagier, dreigt bij de beide andere modellen potentieel dodelijke deformatie van de dorpel en A-stijl. De passagiersruimte blijft bij alle drie in tact.

Verbeteringen

De test toont volgens Adac-onderzoeksleider Reinhard Kolke aan dat ook moderne stadsauto’s bij een crash goed standhouden. “Tegelijk moeten de fabrikanten nog verbeteringen doorvoeren aan de voor- en zijkant. Dat zou al kunnen door seriematig te zorgen voor beter op het voertuig afgestemde  airbagsystemen en betere gordelspanners.”

Tags: , , , , , , , , ,

Gijs Wegh (9) ster in winnend…Workshops carrosserie en lak…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties