Na een lange periode van dalende verkopen is de markt voor nieuwe caravans weer aangetrokken. In de eerste drie maanden van 2015 werden 1429 exemplaren verkocht; een stijging van 4,1 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, zo blijkt uit de cijfers van Bovag, KCI en VWE.

Vorig jaar werden er nog maar 5.489 nieuwe caravans verkocht. Een dieptepunt, zeker ten opzichte van de topjaren 2003 en 2004 toen er verkoopaantallen van boven de 20.000 werden gehaald. Mede onder invloed van de economische crisis en door de populariteit van kleine en zuinige – al dan niet hybride – auto’s liep de belangstelling voor nieuwe caravans terug. Die auto’s kunnen immers geen caravans trekken.

Nu de crisis op z’n einde loopt, vele belastingvoordelen op kleine auto’s verleden tijd zijn en er steeds meer zuinige en hybride auto’s op de makt komen die wel voldoende trekkracht hebben (o.a. Mitsubishi Outlander PHEV, Volvo V60 Hybrid, Volkswagen Golf GTE), kan de caravanbranche ook weer de blik vooruit werpen. In de maand maart werd een verkoopstijging van zeventien procent genoteerd ten opzichte van maart vorig jaar, tot 799 stuks.

Nederland is nog steeds caravanland nummer één met 460.000 geregistreerde caravans. Er valt wel een accentverlegging op te merken. Vanwege de kleinere auto’s zijn vouwwagens ineens weer populair en ook de camper kent een hernieuwde belangstelling.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties