De carwashdag van de Tankstation & Carwash Vakbeurs vond dit jaar geheel online plaats. Verschillende partijen kwamen in videopresentaties of via tevoren opgenomen interviews aan het woord. Opvallend terugkerend thema was duurzaamheid.

Die duurzaamheid betreft het recyclen van verpakkingen en het zuiveren en hergebruiken van water, maar ook het inzetten van werknemers met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt.

Tv-documentaire

Ondernemer Martin Kniest, uitbater van Matz Carwash, is voor dat laatste een lichtend voorbeeld. In nummer 11 van Aftersales Magazine uit 2018 kwam hij daarover al uitgebreid aan het woord. Voor zijn presentatie tijdens de Tankstation & Carwash Vakbeurs legde hij nogmaals uit hoe belangrijk, bevredigend en duurzaam het is om mensen in dienst te hebben met een, zoals hij dat zelf noemt, “overbrugbare afstand tot de arbeidsmarkt”.

Programmamaker Beau van Erven Dorens vond het verhaal achter de carwash van Martin Kniest dermate interessant dat hij er een documentaireserie over gemaakt heeft, die vanaf januari 2021 te zien is bij de publieke omroep. De serie bestaat uit vier afleveringen van drie kwartier en laat het verhaal zien van vijf verschillende werknemers van Matz Carwash.

Martin Kniest: “Het is goed om carwash eens in een ander daglicht te stellen, in plaats van weer een internetforum over schade in de wasstraat en de oproep om met zijn allen ‘Kassa’ te gaan bellen. Ik ben er trots op om te kunnen laten zien wat er nog meer voor mogelijkheden voor onze branche zijn.”

Geen modewoord

Duurzaamheid zien we ook terug in de missie van Spectro, producent van reinigingsmiddelen voor professioneel gebruik, waaronder carwashes: zo goed mogelijk reinigen met een zo klein mogelijke impact op het milieu. Die missie vertaalt zich naar alle processen in de eigen fabriek in Oss, waar alles gebeurt: van ontwikkeling tot productie en verpakken.

Laurens Metternich, ceo van Spectro: “Duurzaamheid is een modewoord, maar voor ons is het iets waar wij ook echt, van begin tot eind, invulling aan willen geven. Zo hebben wij een actief beleid met betrekking tot het gebruik van grondstoffen op hernieuwbare basis. Ons productieproces is volledig energieneutraal: alle energie die wij nodig hebben, wekken we zelf op met zonne-energie. We proberen na te denken over de logistieke impact van onze producten, door bijvoorbeeld kleinere verpakkingen te gebruiken waar dat kan en grotere waar dat nodig is. Door kleurcoderingen toe te passen zorgen we ervoor dat de juiste producten op de juiste situaties worden toegepast. Onze producten zijn allemaal biologisch afbreekbaar en we hebben sinds anderhalf jaar een eigen recyclefabriek. Grote verpakkingen nemen we terug, wassen we en vullen we opnieuw. Kleinere verpakkingen zamelen we in, gaan de shredder in en van de korrels die daar uit komen, maken we weer nieuwe verpakkingen.”

Biologische waterbehandeling

Zijn carwashes in België al verplicht om water te recyclen, in Nederland is dat nog niet het geval. Toch ziet een bedrijf als het van oorsprong Duitse Faritech dat daarvoor steeds meer aandacht komt, met name bij de aanleg van nieuwe carwashes. Sales- en distributiemanager voor de Benelux Morteza Sharomi: “Wij zijn dat ondernemers zich meer en meer bewust worden van het belang van recycling, ook van water.”

Sharomi bezoekt geregeld wasstraten om te zien wat de mogelijkheden zijn om hier waterzuiveringssystemen te installeren. Dat is helaas niet altijd mogelijk. “Ze zijn op zich vrij gemakkelijk ook achteraf te installeren, maar een bedrijf moet wel beschikken over een bepaald volume van ondergrondse kelders waar het water opgevangen en behandeld wordt. Onze lamellenseparators, een belangrijk deel aan het begin van de waterzuivering, zijn in ieder geval gemakkelijk in te bouwen in bestaande putten, omdat zij op maat kunnen worden uitgesneden.”

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties