bekeken: 748 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 5
(4,00)
(Inloggen is vereist)

Column Barry Hegeman: Concept

DOMEIN: Werkplaats

Geplaatst op: 20 november 2018, 16:32

Leestijd: 2 minuten

“Daags na de verkiezingsavond kwam de plaatselijke bloemist hier voorrijden met tientallen felicitatieboeketten. En ik heb nog nooit in mijn leven zo veel taarten bij elkaar gezien, het waren er zeker meer dan vijftig.

barry-hegemanJa, zo’n overwinning en de publiciteit blijven niet onopgemerkt. Bedrijven die hun wagens door ons laten onderhouden plaatsten het nieuws, inclusief de winnaarsfoto, op hún website. ‘Wij zitten bij het beste autobedrijf van het jaar’. Een leverancier bood een avondje karten-met-barbecue aan voor ons voltallige personeel, 35 man sterk.

Samenwerken

Behalve met bloemen en gebak zijn we ook overladen met voorstellen van partijen die willen samenwerken. Elektrische scooters bijvoorbeeld. Klinkt leuk, maar past zoiets ook echt bij ons profiel? Hoe zit deze voor ons nieuwe markt in elkaar? Intern hebben we gezegd: laten we de tijd nemen om dit soort suggesties grondig te onderzoeken. We hebben al moeite genoeg om onze autonome groei bij te houden, laat staan dat we er van alles gaan bij pakken. Uiteraard is iedereen hier van harte welkom, maar we willen wel graag zelf de richting blijven bepalen.

Gevelbord

Om diezelfde reden hebben we twee jaar geleden het gevelbord van Bosch Car Service bescheiden gehouden. Het hangt bij de werkplaats, goed zichtbaar, maar niet prominent met allerlei vlaggen aan de doorgaande weg. Een concept moet aanvullen, niet domineren. De keuze voor Bosch is ingegeven door de ondersteuning in de werkplaats, het imago en de landelijke dekking. Hier ervaren we echt toegevoegde waarde. Onze eigen leasemaatschappij omvat ruim zevenhonderd voertuigen. Waar nodig spelen we ROB-klussen door naar het BCS-netwerk, wat dat betreft snijdt het mes aan twee kanten. Wel zien we hoe ook onderdelenleveranciers, met name De Grote Twee, zich meer en meer richten op technische ondersteuning van het autobedrijf, middels opleidingen en data zoals Tech360.

Imago

Als we naar onszelf kijken, zou je de breedte van de dienstverlening misschien ook wel kunnen zien als een concept. We bieden meer dan, met alle respect, het klassieke universeel autobedrijf met werkplaats. Zakelijke en private lease, schadeherstel, tankstation, wagenparkbeheer inclusief maandelijkse updates over kilometerkostprijs. Ook verkopen we uitsluitend jonge gebruikte auto’s, maximaal vier jaar en tachtigduizend kilometer. Boven die grens groeit de kans op storing en stilstand – en daarmee het risico van een deuk in ons imago. Over garantie voeren we nooit discussie met de klant. We willen dat het goed is. Kreten als ‘u valt net buiten de termijn’ zul je hier niet horen.

Uiteraard houden we de monteurs en het equipment up-to-date, gaan we mee in nieuwe mobiliteit en geven we advies op maat. Bijvoorbeeld aan een grote regionale zorginstelling, over de inzet van hun wagenpark. Wanneer is elektrisch lonend? Eens per half jaar komen de auto’s bij ons in de werkplaats, conform onze planning. De berijders wisselen veelvuldig. Je hoeft dus niet te verwachten dat de medewerker uit zichzelf zaken meldt of de vloeistoffen en bandenspanning in de gaten houdt.

Traffic

Wagenparkbeheer zorgt voor traffic, mits je het goed organiseert. Een van onze klanten houdt kantoor in Zeist en Almelo, maar heeft al zijn tachtig wagens hier in Geesteren voor onderhoud. We laten studenten de auto’s halen en brengen, in de avonduren. Dit soort klanten zal een concept je niet snel aanbieden. Ze komen voort uit eigen initiatief en de relatie die je zelf opbouwt en dagelijks onderhoudt.”

Dit is de eerste column van aftersalesmanager Barry Hegeman van Auto Haarhuis uit het Overijsselse Geesteren. Op 9 oktober werd het bedrijf gekozen tot Bovag Autobedrijf van het Jaar 2018/2019. Deze column is ook te lezen in nummer 11 van Aftersales Magazine, dat vrijdag 23 november verschijnt.

Tags: , ,

Carfax koppelt met AutotelexBolloré plaatsvervangend ceo…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties