BMW Group deelt anonieme verkeersinformatie

Samen met partners uit de politiek, auto-industrie en dienstverleners heeft BMW Group een pilot gelanceerd van een neutraal serverplatform om verkeersgegevens op het gebied van veiligheid te delen.

Gegevens die voertuigsensoren verzamelen worden gecombineerd met aanvullende, realtime data om weggebruikers nauwkeurige waarschuwingen te sturen, bijvoorbeeld over water of ijs, slecht zicht en gestrande auto’s. Daimler, Ford, Volvo, Here Technologies en TomTom participeren eveneens in de pilot, in samenwerking met de EU Data Task Force, opgezet door de Europese Commissie.

Open ecosysteem

BMW Group zegt per 1 juli, als eerste autofabrikant, zijn veiligheidsrelevante verkeersgegevens  beschikbaar te stellen aan iedereen die werkt onder de ‘Creative Commons’-licentie. Het concern wil een open ecosysteem promoten om de verkeersveiligheid in Europa te verbeteren. “Het delen van verkeersgegevens en de verbindingen tussen voertuigen via C-V2X2 kan de veiligheid voor alle weggebruikers direct verbeteren”, zegt Christoph Grote, Senior Vice President Electronics BMW Group.

Geen licentiekosten

De veiligheidsgegevens zijn vanaf 1 juli beschikbaar op het Here Open Location Platform. Op deze manier kunnen geïnteresseerde derde partijen van instellingen tot startups de gegevens zonder licentiekosten gebruiken. Het principe hierachter is wederkerigheid: de partijen die de relevante gegevens delen, kunnen ook gebruikmaken van diensten waarmee de verkeersveiligheid weer verder kan worden verhoogd.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †