Componenten ADAS sterkste groeier tot 2033

Zelfstandig rijdende voertuigen zijn tussen nu en 2033 de snelst groeiende sector in de automotive. Dus ligt er een enorm marktpotentieel voor toeleveranciers van componenten die zorgen voor een feilloze oriëntatie, zegt marktonderzoeksbureau Globaldata.

Sterke progressie voorziet het met name van de lange-afstandscamera en de berg aan sensoren die nodig zijn voor ADAS-toepassing. De gemiddelde jaarlijkse groei (CAGR) zal de komende veertien jaar zo’n 68 procent zijn. Binnen de automotive industrie zullen autonome auto’s van niveau 5 (onder alle omstandigheden zelfstandig kunnen rijden) de sterkste groei doormaken. Op korte afstand volgen exemplaren van niveau 4 (onder bepaalde omstandigheden volledig autonoom rijden).

Doorbraak

ADAS, elektrisch rijden, on-board connectiviteit en nieuwe dienstverleners rond mobiliteit beleven een vrijwel gelijktijdige brede doorbraak. Het zorgt dat de traditionele OEM’s en leveranciers “dringen om hun strategieën aan te passen”, aldus Mike Vousden, Automotive Analyst bij Globaldata. Aanzienlijke groei voorziet Globaldata ook voor motoren met turboladers en elektrische turbo’s. Bij zo’n e-turbo zet een extra motortje de turbo in beweging. Wachten op de luchtstromen uit de uitlaat hoeft daardoor niet meer. “We verwachten een bescheiden marktvolume tussen nu en het jaar 2033, maar de gemiddelde jaarlijkse groei in procenten zal aanzienlijk zijn.”

Xenon

adas-2Als hét onderdeel dat juist minder gevraagd zal worden noemt Globaldata de xenon koplamp. “Deze technologie kwam pas vrij recent tot grote hoogte, als premium alternatief voor de halogeenlamp. Maar ze raken uit de gratie, door de snelle kostendaling van LEDs en hun grote efficiencyvoordelen.” Nog zo’n ‘slachtoffer’ van marktverandering is de trommelrem. Al decennia verdrongen door de schijfrem, maar vanwege zijn gunstige prijs nog steeds toegepast, in kleine, goedkope auto’s. Maar ook tot dat laagste voertuigsegment zijn inmiddels de schijfremmen doorgedrongen.

Strategie

Alle overziende concludeert Vousden dat “wedden op de juiste techniek een zaak van leven of dood kan zijn voor toeleveranciers. Ze moeten scherp zijn bij het bepalen van een strategie om onderdelen te maken waarnaar ook in de komende jaren grote vraag naar zal blijven.”

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †