Minister ziet geen databonus autobranche

Weliswaar voorzien de dealerstandards onder meer in een bonusstructuur, maar het aspect ‘klantdata’ maakt hier geen deel van uit. De minister schrijft dat in antwoord op vragen van de D66-kamerleden Schonis en Verhoeven. Aanleiding was een publicatie in het FD van begin maart, waarin een anonieme ex-Mercedes-medewerker werd opgevoerd als bron. De importeur onthield zich van commentaar.

Zorgplicht

Op het gebied van dataverwerking bestaan volgens Van Nieuwenhuizen grote verschillen. “Er zijn fabrikanten die al enkele jaren data verzamelen en enkele waar dit (nog) niet of nauwelijks gebeurt.” De zorgplicht om autobestuurders goed te informeren over de omgang met hun persoonlijke data ligt volgens haar bij de producenten en hun dealers. Uitgangspunt is dat de informatie ”beschikbaar en begrijpelijk” moet zijn voor de consument. Mochten zich niettemin klachten en signalen voordoen, dan komen de toezichthouders in actie. Los daarvan kondigt de minister aan dat ze op korte termijn toe wil naar betere consumenteninformatie over datafuncties bij aanschaf van een nieuwe of tweedehandsauto. “Hierbij wordt samengewerkt met de sector, die hierin een grote verantwoordelijkheid heeft.”

Toestemming

Hoewel voertuigdata kan leiden tot veiliger en beter doorstromend verkeer, staat volgens Van Nieuwenhuizen voorop dat de onderliggende gegevens in overeenstemming moeten zijn met geldende wetgeving. Daarmee deelt ze de mening van beide D66-Kamerleden dat data enkel gedeeld mogen worden na nadrukkelijke toestemming van de gebruiker (en niet zoals bij Tesla middels een afmelding). Verder wijst de minister erop dat in de AVG is vastgelegd dat burgers het recht hebben eerder gegeven toestemming voor verwerking van persoonsgegevens in te trekken.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Avatar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *