Met de start van het project AMU-LED (Air Mobility Urban – Large Experimental Demonstrations) wil Europa in 2022 kunnen demonstreren op welke manier het veilig is mensen en vracht door de lucht te transporteren. Het grootschalige project vindt plaats in drie landen: Santiago de Compostela in Spanje, Cranfield in het Verenigd Koninkrijk en Amsterdam, Rotterdam en Enschede in Nederland.

Namens het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) is Henk Hesselink de technische manager van het project. “Een van de betrokken partners laat nu al in China toeristen een rondvlucht maken in een drone die bestuurd wordt vanaf de grond. Er moet nog veel geregeld worden, maar zo concreet zouden wij het ook willen maken: zonder meevliegende piloot, personen en vracht vervoeren gecoördineerd in U-space – een in hoge mate geautomatiseerde luchtverkeersleiding voor drones.”

Honderd vlieguren

Voor het project zullenin 2022 meer dan honderd vlieguren worden gemaakt. Diverse soorten drones en dronevluchten worden gecombineerd, bestaande uit luchttaxi-vluchten, vrachtvervoer, levering van medische apparatuur, inspectie van infrastructuur, politietoezicht en ondersteuning van hulpdiensten.

Door dergelijke praktijktesten en simulaties zal het project onderzoeken en demonstreren hoe wegen op de grond kunnen worden ontlast, het vervoer van mensen en goederen kan worden verbeterd, reistijden kunnen worden verkort, luchtvervuiling kan worden teruggebracht en verkeersongevallen kunnen worden verminderd.

Regelgeving

De resultaten van de tests zullen waardevolle informatie opleveren voor regelgevende instanties zoals EASA, het Europese Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart. Uiteindelijk draagt het project bij aan de ontwikkeling van wet- en regelgeving voor het gebruik van onbemande systemen voor stedelijke (lucht)mobiliteit.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties