Begin 2013 komt er een einde aan de verkoop van nieuwe Daihatsu’s in Europa. Daihatsu Motor Company geeft aan dat de levering van onderdelen en de service- en andere aftersales zullen worden voortgezet.

Frank van Noort laat namens Daihatsu Holland weten: "Het betreft alleen de nieuwverkoop in Europa. Wanneer de verkoop stopt dan gaan we gewoon door met de aftersales. Denk aan service en onderhoud, onderdelen, logistiek en technische informatie. Dit zal gebeuren via het bestaande netwerk. Hoe precies weten we nog niet, dat wordt met de dealers besproken."

Als reden van de verkoopstop geeft Van Noort aan Aftersales Magazine op dat er op de Europese markt veel concurrentie is en er zeer strenge eisen (emissie/veiligheid) zijn om aan te voldoen. Dit zorgt voor veel onderzoek- en ontwikkelingskosten. Tezamen met de dure Yen tegenover de Euro is het voor Daihatsu niet meer rendabel om voor Europa te produceren. In de landen buiten Europa waar Daihatsu nu actief is, zal de autoverkoop onveranderd worden voortgezet.

Werner Krispin is eigenaar en bedrijfsleider van Garage Autoweerd in Utrecht. De gevolgen van de verkoopstop zijn voor zijn bedrijf minder groot: "Voor Autoweerd verandert er in 2013 eigenlijk weinig. Wij verkopen bijna geen nieuwe modellen, maar richten ons vooral op het onderhoud van Daihatsu. De nieuwverkoop van het merk is voor ons al even geen bijster interessante handel meer. Op de bijeenkomst in Houten hebben we meer informatie te horen gekregen dan naar buiten is gebracht."
Krispin laat weten dat hij het merk ook na 2013 zal blijven voeren, omdat de levering en knowhow vanuit Japan gegarandeerd is voor onbeperkte tijd. Op de vraag of er een selecte groep Nederlandse dealers gekozen wordt om rechtstreeks uit Japan Daihatsu te gaan importeren, kon Krispin bevestigend noch ontkennend reageren.

Volgens Daihatsu Holland is er geen sprake van een plan een groep Nederlandse dealers uit te kiezen om na 2013 rechtstreeks vanuit Japan te beleveren. Van Noort vertelt namens de importeur dat de stop van de productie voor Europa een bewuste keuze van de fabrikant is. "Wij zouden graag zelf als importeur blijven leveren. Als een dealer zelfstandig wil gaan importeren vanuit Japan, dan zal hij daar geen succes in behalen. Voor Daihatsu is export naar Europa simpelweg niet rendabel."

Dealer Jacques Müskens, eigenaar van Autobedrijf Müskens in Groesbeek, voelde al aankomen dat er iets zou gebeuren: "Normaal gesproken zou er al veel eerder vervanging geweest zijn van nieuwe modellen, maar dat duurde veel langer dan anders. Ik ben wel blij met het uitsluitsel dat we vanmiddag hebben gekregen tijdens de dealerbijeenkomst in Houten. Nu weten we tenminste waar we aan toe zijn."
Op de vraag of hij vertrouwen heeft in de aftersalesafwikkeling na 2012 antwoordde Müskens vol vertrouwen te zijn. "De ervaring die ik met Daihatsu heb is dat ze de afspraken altijd nakomen. Zij laten hun rijders niet in de kou staan."

De verkoop van Daihatsu in Nederland is sinds 2008, toen nog 9256 nieuwverkopen, flink onderuit gegaan. In 2009 bleef het bij 4638 stuks en 2010 is afgesloten met maar 2026 exemplaren, een marktaandeel van 0,42 procent. Daihatsu heeft haar marktaandeel op de Europese markt voor compacte auto’s zien slinken door een groter wordend merken- en modellenaanbod. Dit ondanks dat de vraag naar auto’s uit het A-segment de laatste jaren sterk is gestegen. Momenteel zijn er meer dan twaalf merken actief in dit deel van de markt.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties