bekeken: 500 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 5
(4,00)
(Inloggen is vereist)

Deal Fixico-Axa verontrust Belgische schadesector

DOMEIN: Schadeherstel

Geplaatst op: 27 juni 2018, 14:10

Leestijd: 2 minuten

Het digitale platform voor schadeoffertes Fixico is een samenwerking gestart met de Belgische verzekeraar Axa. De deal leidt tot gefronste wenkbrauwen bij de Belgische brancheorganisaties Traxio/Febelcar. Zij vrezen dat de schadeherstelsector in een neerwaartse prijsspiraal belandt.

smartphone Fixico-oprichter Derk Roodhuyzen de Vries over de samenwerking: “Axa zocht een partij die voor hen de digitale afhandeling van schadeclaims kon verzorgen. In België zijn er nu eenmaal veel mensen die geen dekking hebben voor autoschade, of een heel hoog eigen risico. Verzekerden die met vragen daarover bij Axa binnenkwamen, kunnen ze nu doorverwijzen naar onze Belgische website, waar ze zelf offertes voor een reparatie kunnen opvragen. Axa is dan ook heel blij met de samenwerking. Het scheelt ze een hoop werk.”

Netwerk

Het netwerk in Nederland telt inmiddels zo’n 650 schadeherstelbedrijven. In België heeft Fixico contracten met zo’n 250 schadeherstelbedrijven. Inclusief Duitsland zit Fixico nu op in totaal zo’n 1500 aangesloten schadeherstelbedrijven. Tot nu toe zijn er zo’n 150.000 aanvragen gedaan.

Fixico werkt alleen met gekwalificeerde carrosseriebedrijven die lid zijn van Focwa of Bovag. In België komt daarbij dat bedrijven ook Axa-erkend moeten zijn.

Traxio/Febelcar

In een gezamenlijke reactie op de overeenkomst uiten de Belgische brancheorganisaties Traxio en Febelcar vandaag hun ongerustheid en ongenoegen. Zij vinden dat Fixico/Axa in hun marketing ten onrechte bij het grote publiek de indruk wekken dat de gemiddelde kosten voor carrosserieherstel (vooral smart repair) nog verder omlaag kunnen, met gemiddeld dertig procent. Daarmee zou het werk van een schadebedrijf gereduceerd worden tot dat van een “prijsdicounter”. Online platforms dreigen de voorbode te zijn van een “oorlog om de bodemprijzen”, aldus de officiële verklaring. Ook betogen beide organisaties dat een focus op zo laag mogelijke prijsstelling de kwaliteit van het werk niet ten goede komt. De verkeersveiligheid zou erdoor in gevaar (kunnen) komen.

AANVULLING: REACTIE FIXICO

“Verbazingwekkend”, is de reactie van Fixico-oprichter Derk Roodhuyzen de Vries op de ongerustheid bij Traxio-Febelcar. “Ter vergelijking: de Nederlandse brancheorganisatie reageerde positief op onze komst. Dat is ook logisch. Wij brengen transparantie aan in de markt van schadeherstel. En wat prijsstelling betreft, daar zeggen wij niks over, dat laten wij helemaal aan de schadeherstelsector over. En dat ze zich zorgen maken om de kwaliteit is niet terecht. Wij werken alleen met erkende carrosseriebedrijven. Daarbij moeten die in België ook nog eens Axa-erkend zijn.”

“We zijn ook een innovatief platform dat een reactie is op een behoefte bij de consument. Het gaat er niet om wat de brancheorganisatie wil, het gaat om wat de klant wil. Dat kun je niet tegenhouden. Die klant wil een eerlijk beeld van wat een reparatie kost, geen gesjoemel. Het gaat de klant bovendien niet alleen om de prijs, het gaat bijvoorbeeld ook om klanttevredenheid. Daarvoor kan hij weer gebruikmaken van de reviews op onze site.”

Tags: , , , , ,

Importrecord: 542 occasions…VW-ingenieur Hatz op borgtocht…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties