Bijna de helft van de zakelijke rijders zet veiligheidssystemen als ADAS wel eens of altijd uit. Dat is een van de conclusies uit het Nationaal Zakenauto Onderzoek 2018. Zowel de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen VNA als de Vereniging van Zakelijke Rijders VZR reageren geschokt.

Zakelijke rijders zetten niet alleen veiligheidssystemen geregeld uit, ze rijden ook nog eens vaak te hard. Desondanks vinden zij zichzelf veelal betere chauffeurs dan gemiddeld. Verder is de zakelijke rijder bijtellingsbewust, redelijk merktrouw en matig geïnteresseerd in een mobiliteitsbudget. Werkgevers daarentegen willen juist meer flexibele mobiliteitsbudgetten aanbieden en verder verduurzamen. 

Verbetering

In een reactie laat VNA-directeur Renate Hemerik weten dat er kennelijk nog veel te verbeteren valt aan de mentaliteit bij zakelijke rijders. “Verkeersveiligheid verdient een hele hoge prioriteit . Breed in de maatschappij, maar zeker ook bij de VNA, haar leden, werkgevers en werknemers. We moeten onze verantwoordelijkheid oppakken! Leasemaatschappijen kunnen bijvoorbeeld berijders en werkgevers goed informeren over de inzet van ADAS-systemen en het nut ervan. Ik schrik van de cijfers in dit NZO en het feit dat 50 procent van de berijders regelmatig de systemen uitzet. Leaserijders rijden gemiddeld drie keer zoveel kilometers dan een andere weggebruikers, dus er is veel winst te behalen!”  

Stuitend

Jan van Delft, voorzitter van de Vereniging van Zakelijke Rijders VZR, is bekend met de problematiek. “Uit een eigen onderzoek van dit voorjaar onder zo’n 1500 zakelijke rijders blijkt eenzelfde trend. Wij vinden dat ook stuitend. Die dingen zitten er niet voor niks in. Ze zijn bovendien een belangrijke voorloper van het volledig autonoom rijden. Het is ook ter sprake gekomen tijdens het ADAS-congres dat wij onlangs hebben georganiseerd tijdens de Leaseauto Testdag. Daar werd ook geconstateerd dat het verhaal van veiligheidssystemen over het algemeen vrij slecht wordt verteld door verkopers. Wij zien dan ook een belangrijke rol weggelegd voor het verkoopkanaal. Een kwartiertje is voldoende om even de werking en het belang van dergelijke systemen op je te laten inwerken.”

Smartphone

Het Nationaal Zakenauto Onderzoek laat ook zien dat een derde het moeilijk vindt om tijdens het rijden de smartphone links te laten liggen. Ook dit verontrust de VNA. Renate Hemerik: “Hetzelfde geldt voor afleiding in het verkeer. Het feit dat een derde van de berijders aangeeft dat het lastig is om de smartphone te negeren, duidt op het verslavende effect van de smartphone. Wat mij betreft moeten we heel snel naar een nieuwe sociale norm ten aanzien van afleiding in het verkeer en specifiek het gebruik van de smartphone.” 

Elektrisch rijden

Dat de zakelijke markt een belangrijke motor is voor elektrisch rijden stemt Renate Hemerik dan wel weer optimistisch. Immers, volgens het onderzoek is in 2021 22 procent van het zakelijke wagenpark volledig elektrisch, in 2025 zelfs 45 procent. Renate Hemerik: “Elektrificatie en elektrisch rijden hebben in de afgelopen jaren een enorme vlucht genomen. Het  is een belangrijk speerpunt in de boardrooms van onze klanten geworden. Het?fiscaal ingezette beleid is  erg behulpzaam geweest bij het inzetten van deze transitie. We hebben met elkaar ervaring op kunnen doen en het heeft geholpen in de mindset in Nederland en niet alleen bij leaserijders. Maar nu moeten we daar op doorpakken. Het is goed om te zien in de cijfers van  NZO dat berijders en werkgevers ook aangeven de stap naar elektrisch te willen gaan maken in de komende jaren.”   

Leasebak

De leaseauto als vanzelfsprekend onderdeel van een arbeidscontract staat onder druk. Een logische ontwikkeling, reageert Renate Hemerik: “Dat de lease-auto meer en meer een onderdeel wordt van de inzet van multimodale vervoer, dat lijkt een logische ontwikkeling. Het sluit aan bij een maatschappelijke trend die we bijvoorbeeld ook in de  muziek zien. Met Spotify hebben mensen tegenwoordig alle muziek in een handomdraai beschikbaar. Mijn verwachting is dat mensen in de toekomst steeds meer gebruik gaan maken van multimodaal vervoer. Afhankelijk van de aard van je reis, je doel, het tijdstip en de kosten kies je de vervoersvorm die het best past!” 

Branchemonitor

Dat de aanwezigheid van veiligheidssystemen als ADAS niet betekent dat de schadefrequentie minder wordt, was een opvallende uitkomst van de onlangs gepresenteerde Branchemonitor Schadesector 2018-2030.
Deel dit artikel op
Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties