ANWB: ‘private lease goedkoper dan kopen’

Er zijn volgens ANWB zes redenen waarom private lease voor de particulier vaak goedkoper uitpakt dan zelf een nieuwe of gebruikte auto kopen. “Het sleutelwoord is schaalvoordeel”, meldt de organisatie vandaag op haar website.

Zo hebben leasemaatschappijen door hun afnames van soms enkele honderden auto’s tegelijk een betere  onderhandelingspositie. Hetzelfde geldt bij het afsluiten van een verzekering en bij landelijke afspraken met partijen voor onderhoud, schadeherstel en reparatie. Dankzij “de grote aantallen auto’s die ze richting hun netwerk brengen, zijn leasemaatschappijen in de positie om de condities zoveel als mogelijk uit te knijpen”, schrijft ANWB.

Bank

Door hun positie “als een soort van bank” hebben leasebedrijven verder gunstiger rentetarieven. Bovendien zijn ze alle statutair gevestigd in Noord-Holland, de provincie met de voordeligste motorrijtuigbelasting van het land. De zesde reden die de ANWB noemt is de positie bij verkoop aan het einde van het contract. “Ook dat kan een leasemaatschappij veel beter dan de particulier. Ze stoten de auto door naar de handel of verkopen hem zelf in één van hun occasioncentra. Voor een betere prijs en met veel minder gedoe dan wanneer je zelf je auto in zou ruilen of verkopen via bijvoorbeeld Marktplaats.”

Spaargeld

De conclusie is volgens ANWB helder: private lease is “een heel interessante manier om een gloednieuwe auto rijden zonder je spaargeld stuk te slaan of te lenen. In veel gevallen ben je  goedkoper uit dan wanneer je zelf een nieuwe of zelfs een occasion zou kopen.”

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †