Zakelijke rijder ontevreden na merkbeperking

Van alle zakelijke rijders in Nederland heeft 38% te maken met een beperking van het automerkenbeleid. Deze restrictie is terug te zien in de tevredenheid over de werkgever en de auto zelf, meldt Vereniging Zakelijke Rijders (VZR).

vzr-ontevredenVan de medewerkers die wél uit elk automerk mogen kiezen, is volgens VZR 68% (zeer) tevreden over hun autoregeling. Slechts 10% is (zeer) ontevreden. Als er slechts uit een beperkt aantal merken gekozen mag worden, dan daalt de tevredenheid over de autoregeling van 68% naar 54% en verdubbelt het aantal ontevreden medewerkers naar 20%.

Werkgever

Merkbeperking heeft een direct negatief effect op de aantrekkelijkheid van een werkgever, concludeert VZR-voorzitter Jan van Delft. “Wil je mensen binden en boeien, dan moet je dus niet aan deze knop draaien. Vanuit inkoopperspectief kan merkbeperking een paar euro voordeel opleveren, dit weegt echter bij lange na niet op tegen de stijgende ontevredenheid van de werknemer.” VZR stoelt zijn bevindingen op de ruim drieduizend leden (van de dertigduizend) die recentelijk hebben meegedaan aan het jaarlijkse onderzoek ‘Wat beweegt de zakelijke rijder’. Het was de zevende keer op rij dat VZR de achterban peilde over uiteenlopende lease-gerelateerde onderwerpen. Ten opzichte van editie vijf en zes zijn volgens Van Delft merkbaar meer  leden ontevreden geworden over hun zakelijke auto. “Een belangrijk signaal, zeker in deze tijden van arbeidskrapte.”

Volkswagen vaakst

In Nederland beschikken ruim 1,6 miljoen mensen over een leaseauto of andere auto van de zaak. Indien sprake is van een beperkt merkenbeleid, dan betreft dit volgens de VZR het vaakst:
Volkswagen 70%
Skoda 54%
Audi 52%
Renault 51%
Peugeot 47%

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †