Hoge kwaliteit apk-werkplaatsapparatuur maakt een goede diagnose mogelijk, zo is de visie van equipmentleverancier Autec-VLT uit Montfoort. Denk daarbij aan remmentest- en diagnosebanken, ondersteltesters, resonantietesters, snelspoortesters, complete teststraten of emissieapparatuur.
Een kwalitatief goede remmentestbank is zowel voordelig voor de werkplaats, als de klant van de werkplaats. Bij gebruik van een rollenremmentestbank kost het minder tijd om te meten en de metingen zijn betrouwbaarder in vergelijking met een platenbank. De metingen die verricht worden op deze remmentestbank zijn volgens Corbo, een onafhankelijk adviesbureau op het gebied van procesverbeteringen, zelfs 95 procent beter dan een platenbank. Op deze manier geeft de werkplaats gerichter en concreter advies aan de klant. Deze VLT remmentestbanken hebben een levensduur van langer dan 20 jaar en hebben standaard 10 jaar/50.000 beremmingen garantie op de rolbekleding.
De remmentest- diagnosebanken zijn een verlengde van de remmentestbank. Het grote voordeel van een diagnosebank is dat hiermee diverse diagnoses gesteld kunnen worden. Een remmentest- en diagnosebank wordt gezien als een remmentestbank gecombineerd met een onderstel-, snelspoor- of resonantietester.
Serviceniveau verhogen
Een ideale combinatie om het serviceniveau te verhogen door een heldere en snelle diagnose te stellen. Mochten er defecten of mankementen aan het voertuig zitten dan kunnen de resultaten van de test direct voorgelegd worden aan de klant. Hiermee onderscheidt de werkplaats zich van concurrenten die geen gebruik maken van deze diagnoseapparatuur.
Waar in de reguliere apk de schokdempers visueel gecontroleerd worden, is dit door middel van de VLT3673 ondersteltester eenvoudig en snel te controleren. De VLT3673 werkt volgens het bekende Eusama-principe. Het unieke aan deze ondersteltester is de fase verschuiving; hier wordt het verschil in fase tussen de sinusvormige (golflijn) beweging van de plaat en de kracht op de plaat gemeten. Verder worden de volgende waardes gemeten: band-weg contact, verschil tussen links en rechts, frequentie van de resonantie, bandendruk, wielgewicht en asgewicht. Deze waarden worden gecombineerd in een rapport. Een dergelijke test verkleint de kans op menselijke fouten en verlaagt de tijd die de controle in beslag neemt. Daarnaast is het van belang dat de schokdempers goed beoordeeld worden. Want ook al is de werking van de remmen uitstekend, zonder wielcontact met de weg hebben de remmen geen effect.
Resonantietester
Een rammelend geluid in de auto is vervelend, vooral voor bijrijders. Om de plek waar het geluid vandaan komt te bepalen is vaak lastig voor monteurs. De oplossing hiervoor is de VLT3685 resonantietester. Met behulp van deze ‘rammeltjestester’ is de ‘rammel’ eenvoudig en snel op te sporen. De resonantietester stelt de monteur in staat om de frequentie van de trillingen te bedienen en zo de locatie van de geluiden op te sporen. Dit bespaart enorm veel tijd voor zowel de garagist, monteur als de klant.
Complete teststraat
De complete teststraat (VLT364222MPT22C-KIT) van Autec-VLT bestaat onder andere uit de bovenstaande onderdelen: Een remmentest- en diagnosebank, ondersteltester, resonantietester en snelspoortester. Dit zorgt ervoor dat de garagist volledig is uitgerust om klanten optimale service te bieden bij apk-keuringen of andere voorkomende vragen van de klant. Alle apparatuur is aangesloten op een laserprinter zodat het volledige rapport meteen met de klant doorgenomen kan worden. Op deze manier wordt het serviceniveau verhoogd en onderscheid de werkplaats zich van concurrenten.
Autest emissieapparatuur
Door de nieuwste generatie Autest emissie apparatuur MS920 en MS921 roetmeters wordt de meetnauwkeurigheid 100 keer vergroot in vergelijking met de huidige roetmeters en is de werkplaats klaar voor de toekomst om ook Euro 6 te kunnen meten. Dankzij de hoge nauwkeurigheid van deze zelfstandig werkende roetmeter is het mogelijk om te constateren of het roetfilter aanwezig is en of het goed werkt. Ook kan de apk-meting van achter het stuur uitgevoerd worden met behulp van de handbedieningsunit. Om aan de Nederlandse apk-richtlijn te voldoen, wordt de roetmeetcel met hoge nauwkeurigheid aan de supercompacte nulemissiekast gekoppeld. Het is ook mogelijk om deze roetmeter te combineren met de MS810 uitlaatgastester waardoor benzine, diesel, LPG, CNG en LNG voertuigen getest kunnen worden.
Een goede service en een snelle, goede diagnose valt of staat met hoge kwaliteit werkplaatsapparatuur. Hierdoor is de werkplaats in staat om in korte tijd de juiste bevindingen mede te delen aan de klant. Daarnaast bespaart goed equipment tijd voor de werkplaats waardoor monteurs of keurmeesters in staat zijn meer doorgangen per dag te realiseren.
Peter Vernimmen on Eerste stakingen maandag in Friesland: “De kosten voor levensonderhoud zijn te hoog dus moeten de lonen omhoog. Dat maakt dat de kosten voor de werkgever…” apr 18, 12:55
Aftersalesmagazine.nl gebruikt functionele en analytische cookies voor website optimalisatie. Door op "accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van alle cookies.
Deze website gebruikt cookies om de gebruikerservaring te verbeteren. We gebruiken cookies die analyseren hoe u deze website gebruikt, deze cookies worden alleen in uw browser opgeslagen met uw toestemming. U heeft de mogelijkheid om dit uit te schakelen.
Noodzakelijke cookies zijn essentieel voor een goed functionerende website. Deze cookies dragen bij aan de basisfunctionaliteit en de veiligheid van de website, ze slaan geen persoonlijke informatie op.
Alle cookies die mogelijk niet bijzonder noodzakelijk zijn voor het functioneren van de website en die specifiek worden gebruikt om gegevens van gebruikers te verzamelen via analyses