Hoge kwaliteit apk-werkplaatsapparatuur maakt een goede diagnose mogelijk, zo is de visie van equipmentleverancier Autec-VLT uit Montfoort. Denk daarbij aan remmentest- en diagnosebanken, ondersteltesters, resonantietesters, snelspoortesters, complete teststraten of emissieapparatuur.

Een kwalitatief goede remmentestbank is zowel voordelig voor de werkplaats, als de klant van de werkplaats. Bij gebruik van een rollenremmentestbank kost het minder tijd om te meten en de metingen zijn betrouwbaarder in vergelijking met een platenbank. De metingen die verricht worden op deze remmentestbank zijn volgens Corbo, een onafhankelijk adviesbureau op het gebied van procesverbeteringen, zelfs 95 procent beter dan een platenbank. Op deze manier geeft de werkplaats gerichter en concreter advies aan de klant. Deze VLT remmentestbanken hebben een levensduur van langer dan 20 jaar en hebben standaard 10 jaar/50.000 beremmingen garantie op de rolbekleding.  
Een voorbeeld van een remmentestbank is de VLT4233MP22-KIT. Deze remmentestbank test voertuigen met een asgewicht van maximaal 4 ton. Door de automatische herkenning wordt automatisch geregistreerd of het voertuig vierwielaandrijving heeft.
Een voorbeeld van een remmentestbank is de VLT4233MP22-KIT. Deze remmentestbank test voertuigen met een asgewicht van maximaal 4 ton. Door de automatische herkenning wordt automatisch geregistreerd of het voertuig vierwielaandrijving heeft.
  De remmentest- diagnosebanken zijn een verlengde van de remmentestbank. Het grote voordeel van een diagnosebank is dat hiermee diverse diagnoses gesteld kunnen worden. Een remmentest- en diagnosebank wordt gezien als een remmentestbank gecombineerd met een onderstel-, snelspoor- of resonantietester.

Serviceniveau verhogen

Een ideale combinatie om het serviceniveau te verhogen door een heldere en snelle diagnose te stellen. Mochten er defecten of mankementen aan het voertuig zitten dan kunnen de resultaten van de test direct voorgelegd worden aan de klant. Hiermee onderscheidt de werkplaats zich van concurrenten die geen gebruik maken van deze diagnoseapparatuur.
De VLT364222MPT22 serie is een remmentestbank gecombineerd met een ondersteltester. Door het feit dat deze combinatie achter elkaar geplaatst wordt, is het mogelijk om de remmen en schokbrekers te testen zonder het voertuig veel te verplaatsen.
De VLT364222MPT22 serie is een remmentestbank gecombineerd met een ondersteltester. Door het feit dat deze combinatie achter elkaar geplaatst wordt, is het mogelijk om de remmen en schokbrekers te testen zonder het voertuig veel te verplaatsen.
  Waar in de reguliere apk de schokdempers visueel gecontroleerd worden, is dit door middel van de VLT3673 ondersteltester eenvoudig en snel te controleren. De VLT3673 werkt volgens het bekende Eusama-principe. Het unieke aan deze ondersteltester is de fase verschuiving; hier wordt het verschil in fase tussen de sinusvormige (golflijn) beweging van de plaat en de kracht op de plaat gemeten. Verder worden de volgende waardes gemeten: band-weg contact, verschil tussen links en rechts, frequentie van de resonantie, bandendruk, wielgewicht en asgewicht. Deze waarden worden gecombineerd in een rapport. Een dergelijke test verkleint de kans op menselijke fouten en verlaagt de tijd die de controle in beslag neemt. Daarnaast is het van belang dat de schokdempers goed beoordeeld worden. Want ook al is de werking van de remmen uitstekend, zonder wielcontact met de weg hebben de remmen geen effect.

Resonantietester

Een rammelend geluid in de auto is vervelend, vooral voor bijrijders. Om de plek waar het geluid vandaan komt te bepalen is vaak lastig voor monteurs. De oplossing hiervoor is de VLT3685 resonantietester. Met behulp van deze ‘rammeltjestester’ is de ‘rammel’ eenvoudig en snel op te sporen. De resonantietester stelt de monteur in staat om de frequentie van de trillingen te bedienen en zo de locatie van de geluiden op te sporen. Dit bespaart enorm veel tijd voor zowel de garagist, monteur als de klant. autec-vlt-complete-teststraat-vlt364222mpt22c-kit
De VLT3932/20 snelspoortester biedt de mogelijkheid om snel een test uit te voeren voor het meten van de sporing. Dankzij de compensatieplaten wordt ervoor gezorgd dat er geen zijdelingse krachten op het wiel staan wanneer over de testplaat gereden wordt. De meting wordt meteen weergegeven op het uitleesscherm om te kunnen beoordelen of de sporing afgesteld moet worden.
De VLT3932/20 snelspoortester biedt de mogelijkheid om snel een test uit te voeren voor het meten van de sporing. Dankzij de compensatieplaten wordt ervoor gezorgd dat er geen zijdelingse krachten op het wiel staan wanneer over de testplaat gereden wordt. De meting wordt meteen weergegeven op het uitleesscherm om te kunnen beoordelen of de sporing afgesteld moet worden.

Complete teststraat

De complete teststraat (VLT364222MPT22C-KIT) van Autec-VLT bestaat onder andere uit de bovenstaande onderdelen: Een remmentest- en diagnosebank, ondersteltester, resonantietester en snelspoortester. Dit zorgt ervoor dat de garagist volledig is uitgerust om klanten optimale service te bieden bij apk-keuringen of andere voorkomende vragen van de klant. Alle apparatuur is aangesloten op een laserprinter zodat het volledige rapport meteen met de klant doorgenomen kan worden. Op deze manier wordt het serviceniveau verhoogd en onderscheid de werkplaats zich van concurrenten.autec-vlt-emissieapparatuur-ms920-en-ms921

Autest emissieapparatuur

Door de nieuwste generatie Autest emissie apparatuur MS920 en MS921 roetmeters wordt de meetnauwkeurigheid 100 keer vergroot in vergelijking met de huidige roetmeters en is de werkplaats klaar voor de toekomst om ook Euro 6 te kunnen meten. Dankzij de hoge nauwkeurigheid van deze zelfstandig werkende roetmeter is het mogelijk om te constateren of het roetfilter aanwezig is en of het goed werkt. Ook kan de apk-meting van achter het stuur uitgevoerd worden met behulp van de handbedieningsunit. Om aan de Nederlandse apk-richtlijn te voldoen, wordt de roetmeetcel met hoge nauwkeurigheid aan de supercompacte nulemissiekast gekoppeld. Het is ook mogelijk om deze roetmeter te combineren met de MS810 uitlaatgastester waardoor benzine, diesel, LPG, CNG en LNG voertuigen getest kunnen worden. Een goede service en een snelle, goede diagnose valt of staat met hoge kwaliteit werkplaatsapparatuur. Hierdoor is de werkplaats in staat om in korte tijd de juiste bevindingen mede te delen aan de klant. Daarnaast bespaart goed equipment tijd voor de werkplaats waardoor monteurs of keurmeesters in staat zijn meer doorgangen per dag te realiseren.
Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties