Wat is er op korte termijn te ondernemen tegen het illegaal verwijderen van roetfilters en het illegaal manipuleren van emissiewaarden door software-aanpassingen? Onlangs kwamen vertegenwoordigers van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, TNO, RAI Vereniging, Bovag en RDW bij elkaar voor een brainstormsessie over deze kwestie.
Het verwijderen van het roetfilter en/of het manipuleren van de emissiewaarden door softwareaanpassingen aan het onboard diagnosesysteem is niet alleen illegaal, maar ook asociaal, vindt Jaap Tuinstra van RAI Vereniging. Ook zet hij vraagtekens bij het fenomeen chiptuning. “Als dat een verhoogde uitstoot oplevert aan de uitlaatpijp, zou dat niet mogen. Helaas is de handhaving van de betreffende regelgeving moeilijk.”
“Maar niet onmogelijk”, denkt Henk Baarbé van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu. De handhaving en controle is extra complex doordat de emissiewaarden bij de APK-II middels de OBD mogen worden uitgelezen. Maar het is ook een kwestie van mentaliteit. Door de economische omstandigheden durven autobedrijven hun klanten nu soms niet te adviseren het roetfilter te vervangen, omdat ze hen niet teveel op kosten willen jagen. In de praktijk blijkt ook vaak dat autobedrijven er onvoldoende van op de hoogte zijn dat roetfilters ook gereinigd kunnen worden.
Hoewel de wet duidelijk is, wordt een geconstateerde afwijking van deze artikelen overigens niet vermeld in het rapport van periodieke keuring en geldt het dus niet als afkeurpunt bij de APK-II. Dat is nu precies het heikele punt dat de branchepartijen snel willen veranderen.
Lees het uitgebreide artikel in het juni-nummer van Aftersales Magazine.