Als het aan de brancheorganisaties Focwa en Bovag ligt moet de drempel voor de voorgenomen Tegemoetkoming Energiekosten (TEK), die de Tweede Kamer energie-intensieve mkb-bedrijven in het vooruitzicht heeft gesteld, worden verlaagd van 12,5 procent naar 5 à 6 procent. Het merendeel van de 1150 aangesloten schadeherstelbedrijven komt nu namelijk niet voor deze TEK in aanmerking.

Om in aanmerking te komen voor de TEK moeten de energiekosten tenminste 12,5 procent van de omzet bedragen. Hoewel energie voor de schadeherstelsector een belangrijke kostenpost is, is 12,5 procent voor de meeste bij Focwa of Bovag aangesloten schadeherstelbedrijven een te hoge drempel. De meeste zitten rond de 7,5 procent. Focwa en Bovag baseren zich daarvoor op gegevens over de periode juni-augustus 2022.

Andere aanpassingen

Daarnaast is het huidige voorstel voor TEK gebaseerd op de energiekosten van het eerste en tweede kwartaal van 2023, maar die prijzen zijn nog niet bekend. Wanneer het vierde kwartaal van 2022 als ijkpunt genomen wordt, waarover de prijzen wel bekend zijn, geeft dit de sector meer duidelijkheid.

Ook zouden bedrijven die onderdeel zijn van een grotere holding nu geen aanspraak kunnen maken op de TEK, hoewel ze zelfstandig opereren. Bedrijven zouden zich daarom volgens Focwa en Bovag op vestigingsniveau moeten kunnen kwalificeren voor de TEK.

Tot slot hebben schadeherstelbedrijven vaak andere activiteiten dan het herstellen van autoschades. Zo is de verkoop van auto’s geen ongebruikelijke nevenactiviteit voor schadeherstelbedrijven. Die auto’s geven wel een relatief hoge omzet te zien, maar slechts een kleine marge. De TEK zou daarom op basis van de activiteiten moeten worden vastgesteld, aldus Focwa en Bovag.

Deel dit artikel op

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Fred on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Volgens mij staat je verzekering dan ook stil.sep 25, 15:15
  • Els Vermeulen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Waarom word de Caravan niet belast daar rijden er nog meer van op de wegen. .sep 24, 09:35
  • Tim on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Schande en nog eens schande wat die klote regering nu weer wil doen met de motorrijtuigenbelasting,in 2014 hebben ze dit…sep 20, 11:48
  • Jeroen Blankestijn on De strijd om brons: “Jos, Volgens mij vergeet jij nog een importeur met 3 winkels… 🙂sep 6, 11:56
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Ik vraag mij af als dit wel mag en rechtsgeldig is om het te verhogen met 100%, dit mag volgens…sep 5, 19:35