In samenwerking met de branche, waaronder RAI Vereniging en Bovag, werkt opleidingsinstituut Autoniveau aan een landelijke EV-certificering.
Dat laat Ruud Beukers, mededirecteur van Autoniveau, weten in een interview met Go!Mobility. Daarin zegt hij zich te verbazen over het ontbreken van landelijke, wettelijke eisen aan trainingen voor het werken aan elektrische voertuigen. “Monteurs die aan een EV werken, hoeven alleen kennis te hebben van de NEN9140 richtlijn. Maar toetsing of handhaving van die norm ontbreekt. Voor onze speciale tweedaagse EV-trainingen geldt dit wel. Die worden met een branche erkende toets afgesloten. Dat zou de landelijke norm moeten zijn.”
Kennisgebrek
De trainingen van Autoniveau vinden inmiddels gretig aftrek. “Autoniveau leidt op dit moment jaarlijks in totaal zo’n 1800 autotechnici op. Die ontvangen op jaarbasis vier trainingen voor vakvolwassenen. De instroom is enorm. Dat is niet verwonderlijk, want niemand die pakweg vijf jaar geleden van een vmbo of ROC af kwam, weet iets van elektrische auto’s. Het kennisgebrek op dat gebied is enorm. Iedereen zal dus moeten worden bijgeschoold.”
Eén reactie
Ik denk dat NEN9140 een uitstekende regeling is. Het stelt een norm aan het opleidingsniveau: Voldoende Onderricht Persoon (VOP), Vakbekwaam Persoon (VP) en Werkvoorbereider (WV). Het is gebaseerd op NEN3140 wat wordt gebruikt in de installatietechniek en daar al decennia succesvol werkt. Het hieraan voldoen en de handhaving is inderdaad een punt van aandacht. Deels voorziet de Arbowetgeving hier al in. Bij het Qualified certificaat wordt streng toegezien op de juiste opleiding, maar ook de juiste apparatuur, EV-kit, Arboconformiteit en PGS (opslag en transport van batterijen).