De nieuwe WLTP-emissietest heeft in augustus geleid tot een sterke groei van het aantal registraties van nieuwe personenauto’s. Vergeleken met augustus 2017 is er een plus van 42,1 procent, blijkt uit cijfers van Bovag, RAI Vereniging en RDC.

De drie organisaties leggen vooral een verband met het feit dat bepaalde nieuwe auto’s door de WLTP-invoering per 1 september niet meer verkocht konden worden. Veel importeurs hebben daarom een voorraad aangelegd met auto’s die nog volgens de oude NEDC-norm zijn geproduceerd. Afgelopen maand werden 41.355 nieuwe auto’s in Nederland geregistreerd, tegen 29.093 in augustus 2017. Ook de eerste acht maanden van het jaar geven een duidelijke, zij het minder extreme groei te zien: 330.471 personenauto’s, 14,9 procent meer dan januari t/m augustus 2017. Voor heel 2018 verwachten Bovag en RAI Verenging 430.000 registraties, zo’n 4 procent meer dan de 414.538 in 2017.

Nieuwe emissietest

Vanaf 1 september moet de CO2-uitstoot van alle nieuwe personenauto’s in Europa worden vastgesteld volgens de WLTP-testprocedure (Worldwide harmonised Light vehicles Test Procedure). Deze nieuwe laboratoriumtest benadert veel meer de praktijkomstandigheden dan de oude NEDC-methode (New European Driving Cycle). Bij de introductie en/of aanscherping van de Europese eisen mag de auto-industrie bestaande voorraden (die niet aan de nieuwe eisen voldoen) onder bepaalde condities nog een jaar uitverkopen. In dit geval moesten voor Nederland alle NEDC restantvoorraadauto’s vóór 1 juni 2018 zijn geproduceerd. Deze auto’s mogen dan tot 1 september 2019 worden verkocht.

Oude prijzen

Afgelopen maanden hebben diverse automerken daarop geanticipeerd, zodat er momenteel volop voorraad aanwezig op de markt is die tegen de ‘oude’ prijzen mogen worden verkocht. Alle NEDC-auto’s die na 1 juni 2018 zijn gebouwd, en daardoor niet in de restantvoorraadregeling passen, moesten voor 1 september 2018 op kenteken zijn gezet. Dit zorgde afgelopen maand voor de explosieve groei van het aantal registraties.

Onderzoek

De Nederlandse overheid heeft toegezegd dat per saldo de consument niet gedupeerd mag worden door eventuele negatieve prijseffecten van de nieuwe WLTP-testmethode. Er vindt overleg plaats tussen de ministeries van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) c.q. Financiën en RAI Vereniging en Bovag over het BPM-effect van de WLTP op de Nederlandse markt. Doel is op de korte termijn eventuele negatieve belastingeffecten op te vangen en voor de wat langere termijn een – volgens beide brancheorganisaties – “goede, eerlijke” WLTP-BPM-tabel te maken.

Top 5 merken augustus (aantallen, marktaandeel)

1 Renault (6.159/ 14,9 procent) 2 Volkswagen (5.838 / 14,1 procent) 3 Opel (3.054/ 7,4 procent) 4 Peugeot (3.007 / 7,3 procent) 5 Audi (2.280 / 5,5 procent)

Top 5 modellen augustus

1 Renault Clio (2.392/ 5,8 procent marktaandeel) 2 Volkswagen up! (1.732/ 4,2 procent) 3 Volkswagen Polo (1.255/ 3,0 procent) 4 Renault Captur (1.131/ 2,7 procent) 5 Nissan Qashqai (1.064/ 2,6 procent).
Deel dit artikel op
Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties