De verkoop van personenwagens met geen of lage CO2-uitstoot is in Europa volgens Acea zeer ongelijk verdeeld over de diverse lidstaten. Het is een situatie die de koepel van autofabrikanten zorgen baart. “In de transitie naar zero emissie moet geen enkel land achterblijven.”

Behalve volledig elektrische aandrijving is ook de toepassing van (plug-in) hybrids, waterstof en aardgas uit balans. Hoewel hun gezamenlijke marktaandeel gemiddeld genomen stijgt, zijn de verschillen tussen landen “extreem zorgelijk”, stelt Acea-directeur Eric-Mark Huitema.

Marktaandeel

Zo werden vorig jaar in Letland slechts 93 batterij-elektrische en plug-in hybrids verkocht (lokaal marktaandeel 0,6%), tegen 67.504 in Duitsland (2%). Het Letse voorbeeld staat volgens Acea model voor het algemene beeld in Centraal- en Oost-Europa, waar de consument elektrische auto’s nauwelijks omarmt. Zo is in Polen het marktaandeel 0,2% van de totale verkoop. Percentages boven de 1,5% worden uitsluitend in de West-Europese landen aangetroffen. Overigens is het gat er niet alleen tussen west en oost maar ook tussen noord en zuid. In Italië en Spanje, de nummers drie en vier van Europa’s grootste economieën, komt elektrische aandrijving niet boven de 1,0% uit.

Top 5 meest verkochte  en minst verkochte EV’s (land, marktaandeel)

1 Duitsland 67.504 2,0% 1 Letland 93 0,6%
2 VK 59.911 2,5% 2 Estland 118 0,5%
3 Frankrijk 45.587 2,1% 3 Litouwen 143 0,4%
4 Nederland 29.695 6,7% 4 Bulgarije 220 0,6%
5 Zweden 28.327 8,0% 5 Slowakije 293 0,3%

Stimulering

Acea legt een direct verband tussen de levensstandaard en de mate waarin EV’s voet aan de grond krijgen. In slechts vier Europese landen maken elektrisch oplaadbare personenauto’s meer dan 2,5% van de totale markt uit. “Mobiliteit moet betaalbaar blijven voor alle lagen van de samenleving”, zegt Huitema. “Daarom roepen we de regeringen op om actiever te zijn met stimuleringsmaatregelen om de afzet EU-breed te stimuleren.”

Top 5 meest verkochte/minst verkochte hybrides (land, marktaandeel)

1 Duitsland 98.816 2,8% 1 Letland 672 5,5%
2 Frankrijk 91.815 4,6% 2 Slovenië 1.459 4,7%
3 Italië 81.892 3,2% 3 Estland 1.566 4,3%
4 VK 81.323 4,0% 4 Bulgarije 1.600 4,3%
5 Spanje 75.768 6,2% 5 Litouwen 2.351 4,1%

Waterstof

Het rapport van Acea maakt duidelijk dat de Europese verkoop van personenwagens op gas zich concentreert in Italië en Duitsland (74% van het Europese totaal). Waterstof heeft vooralsnog een bijna verwaarloosbaar marktaandeel. Willen de “extreem ambitieuze” CO2-ambities van de EU voor de jaren 2025 en 2030 bereikt worden, dan moet de verkoop van auto’s met alternatieve aandrijving snel in alle lidstaten omhoog, vindt Acea.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Empress on GreenMobility gaat op in MyWheels: “greenmobility was super je kon de deelauto s overal zetten bij my wheels is dit niet het geval…en bij my…mrt 27, 07:33
  • Theo Martens on Kortsluiting in de EV-transitie: “Geachte heer Veldhuisen, Volgens mij heeft de EU vorige week een lijstje gepubliceerd waaruit bleek dat EV de op één…mrt 21, 14:20
  • Daan Jongejan on Gomes opent occasionvestiging: “Mooie vestiging en heel veel succes met de verkoop van deze occasions.mrt 14, 17:40
  • Remar on Tesla-fabriek Berlijn stilgelegd na brand: “Electrische auto’s (naaimachine onder de auto’s) niets voor mij als echte auto fanaat, om over de modellen maar niet te…mrt 5, 12:38
  • Ronald Verschure on Buiten Kantooruren: Kunstig priegelen: “Hey Gert ik zie dat je ook van brandweer voertuig hebt naar gemaakt zou je voor me zo 1 willen…mrt 1, 23:06