Verkoop EV is verdubbeld, nieuwprijs daalt sterk

In de periode januari tot en met juli zijn dit jaar 18.376 nieuwe elektrische auto’s verkocht. Dat is een verdubbeling ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar (9.063), meldt VWE. De gemiddelde nieuwprijs van een EV daalde met dertig procent.

In de afgelopen jaren schommelde de gemiddelde catalogusprijs almaar tussen de 71.000 en 80.000 euro. In 2019 was er een scherpe daling, naar 51.650 euro in doorsnee. De verschuiving naar goedkopere modellen is volgens VWE een consequentie van de veranderde bijtellingsregels.

Keuzes

Sinds 1 januari geldt niet langer 4 procent ‘overall’ maar 4 procent over de eerste vijftigduizend euro van de catalogusprijs. Het deel daarboven wordt met 22 procent bijtelling belast, evenveel als voor diesel- en benzineauto’s. Zakelijke rijders hebben hun keuzes daarop aangepast, zo blijkt. Stonden in 2018 de Tesla Model S, Model X en Jaguar I-Pace in de top 5, dit jaar zijn ze uit de top 10 verdwenen. De verkopen van de Model S daalden met 94 procent ten opzichte van januari – juli 2018, die van de Model X met 92 procent.

Middenklassers

De meest verkochte EV is weliswaar nog steeds een Tesla, maar nu de goedkopere Model 3. De gemiddelde prijs van een nieuwe Tesla daalde in ons land van 113.000 euro vorig jaar naar 62.000 euro in de eerste zeven maanden van 2019. De Model 3 werd ruim drie keer zoveel verkocht als de andere EV’s in de verkooplijst; de Kia E-Niro, VW Golf en Hyundai Kona. De top 5 wordt gecompleteerd door de Nissan Leaf. Daarmee bestaat de ranglijst van meest verkochte elektrische auto’s dit jaar tot nu toe geheel uit middenklassers.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *