Voldoende uitdagingen voor florerende bandenbranche: Bandenbeurs bloeit op

Tegen de achtergrond van een Europese bandenvervangingsmarkt die in het eerste kwartaal van 2022 met 9 procent toenam, was The Tire Cologne, die van 24 tot en met 26 mei werd gehouden, een bandenvakbeurs om met belangstelling naar uit te kijken. Die plus in de bandenvervangingsmarkt was vooral te danken aan het segment vierseizoenenbanden, dat in Q1 met 22 procent groeide. Dit bandentype was dan ook bij vrijwel iedere fabrikant en distributeur van personenautobanden prominent op de stand aanwezig.

De band is binnen de aftersales een vaste waarde voor de werkplaatsactiviteiten en in potentie een klantenbinder pur sang. Er zijn echter veel meer ontwikkelingen die voor iedere bandenretailer gesneden koek zouden moeten zijn, zoals het oppakken van het vernieuwde Europese bandenlabel, dat nu een jaartje onderweg is. Het lijkt erop dat het label nog steeds niet de aandacht heeft binnen het advies- en verkooptraject die het zou moeten krijgen. Gebrek aan handhaving is een reden, maar ook het feit dat veel consumenten, zeker in ons land, op advies van hun autobedrijf telefonisch hun akkoord geven als bij een onderhoudsbeurt en/of een apk blijkt dat er banden vervangen moeten worden. De prijs is dan vaker het beslissingscriterium dan een labelwaarde. De aandacht voor het milieu, waarbij naast het afrolgeluid en circulariteit/hergebruik ook de uitstoot van fijnstof (microplastics) een issue is, wordt steeds belangrijker. Overheden worden hier alerter op en zullen zelfs gaan sturen op dit onderwerp. De potentiële vervuiling van oppervlakte- en grondwater door het fijnstof dat door bandenslijtage in het milieu komt, is momenteel onderwerp van diverse onderzoeken in Europa. Daarnaast speelt de wens minder afhankelijk te worden van olie en natuurrubber. Dit levert fabrikanten uitdagingen op en zal ertoe leiden dat de ‘groene band’ over een paar jaar gemeengoed is.

E-banden

Voor diverse bandenfabrikanten is de elektrificatie van het wagenpark een stimulans om het bandengamma uit te breiden met slijtvastere bandentypen. Enerzijds zijn deze het antwoord op de grotere tractie (en het gewicht) van EV’s, anderzijds helpen zij mee de elektrische auto van het imago ‘bandenvreter’ af te helpen. Het aanbod van zogeheten e-banden neemt al behoorlijk toe, niet in de laatste plaats gestimuleerd door het groeiende SUV-segment. Het zal niet lang meer duren of iedere bandenfabrikant heeft een gamma e-banden beschikbaar. Voor autobedrijven past speciale aandacht voor deze banden ook in hun huidige aftersalesstrategie. Met name bij de opkomende werkplaatsconcepten die zich specifiek op EV’s richten, zal de e-band een plaats gaan krijgen, tot verdriet van de bandenspecialist uiteraard.

Connectiviteit

Een onderwerp dat nog niet breed gemeengoed is in de bandenbranche, is connectiviteit. Continental en Bridgestone nemen hier het voortouw, waarbij bandenslijtage en drukverlies de belangrijkste datastromen opleveren, ook in het kader van voorspelbaar onderhoud en/of vervangingsmoment. Omdat uitlijnen en ADAS-kalibratie in elkaars verlengde liggen, en dus voor iedere werkplaats belangrijk zijn, zal de bandenspecialist hierin een rol moeten pakken om zijn klanten vast te kunnen houden. Aan de andere kant biedt het universele en dealerwerkplaatsen de kans om verder te penetreren in het bandensegment. Specifiek in ons land geldt dat hier de apk een belangrijke aanjager is voor de bandenomzet.

A-merk en prijs
De (logistieke) problemen in de leveringsketen en de mede door alle geopolitieke problemen in de wereld sterk gestegen (en nog stijgende) grondstoffenprijzen zorgen voor veel prijsdiscussie. Het doorberekenen van alle gestegen kosten in de consumentenprijs is niet zonder risico. Een werkplaats- en bandenklant let sowieso wat meer op zijn uitgaven, gezien de aanhoudende inflatie. De klant zal daarom bij een keuze voor een band wat vaker de prijs als beslissend argument gaan gebruiken. De angst bij sommige fabrikanten is dat de marktpositie van hun A-merk hier ten opzichte van een eigen B-merk de dupe van kan worden. Daarom stelt men bij het verdelen van de productiecapaciteit het A-merk voor het B-merk. Het is nodig vanwege de beperkte aanvoer van grondstoffen. Dat de beschikbaarheid van de goedkopere varianten hierdoor vermindert, is weer de angst van de bandengrossiers.

Michelin is definitief om. De Cross Climate-banden, eerst een segment op zich, worden nu ook in de communicatie van Michelin zelf tot het segment all season-banden gerekend.

OE-markering

Een trend die in tegenstelling tot bijvoorbeeld onze oosterburen in ons land nog niet is opgepakt, maar wel aanstaande lijkt, is die van banden met een OE-markering; banden die nadrukkelijk zijn gekoppeld aan een automerk, of zelfs een bepaald model. Nu vindt die markering vooral in het premiumsegment plaats bij de high en ultra high performance-banden en daar is zeker vraag naar. Op de beurs in Keulen was de OE-markering bij diverse merken te vinden. Betrokkenen zeggen daarmee bandenretailers en -specialisten te ondersteunen zich te profileren als een kwaliteitsadres.

Prijs

Het prijsbeleid tot slot is voor iedereen in de sector een hoofdpijndossier. De problemen in de leveringsketen, met name voor producten uit Azië, alsook de stijging van de grondstoffen- en materiaalkosten spelen de bandenbranche parten. Inclusief de onderhanden zijnde productvernieuwingen wordt het zoeken naar de juiste, voor de consument acceptabele bandenprijs op korte termijn de grootste uitdaging. Gelukkig is de consumentenvraag naar banden groot, zo bleek uit de kwartaalcijfers van de Europese vereniging van banden- en rubberfabrikanten ETRMA. In het eerste kwartaal van 2022 werden er in Europa bijna 62 miljoen personenautobanden voor de vervangingsmarkt geleverd. Dat is een plus van 9 procent ten opzichte van het eerste kwartaal vorig jaar (57 miljoen), ondanks die prijsverhogingen en alle leveringsproblemen.


Omdat uitlijnen en ADAS-kalibratie in elkaars verlengde liggen, en dus voor iedere werkplaats belangrijk zijn, zal de bandenspecialist hierin een rol moeten pakken om zijn klanten vast te kunnen houden.


De plus van 9 procent bestaat uit de mix van zomerbanden, goed voor een plus van 4 procent, all season-banden, goed voor 22 procent meer omzet, en winterbanden, die een plus realiseerden van 8 procent. Ondanks deze positieve cijfers waarschuwt ETRMA voor een mogelijk minder goed tweede kwartaal als gevolg van de oorlog in Oekraïne en de prijsdruk die hierdoor ontstaat. Hoe wrang ook, het mocht de stemming op The Tire Cologne niet drukken. In de wandelgangen en op de stands waren de bezoekers vooral blij dat ze na de pandemie (de vorige beurs was in 2018) eindelijk weer handen konden schudden.

TPMS voor EV
De bandenretailer en -specialist krijgt uiteraard regelmatig een EV in de werkplaats, met name Tesla’s. Diverse fabrikanten van TPMS-ventielen, waaronder Hampton, bieden speciaal voor Tesla-modellen een TPMS aan. Volgens dataspecialist Jato Dynamics rijden er inmiddels alleen al van de Tesla Model 3 bijna 160.000 in Europa rond. Gezien het beperkte eigen netwerk zijn Tesla-rijders snel geneigd om naar het universele autobedrijf en/of bandenspecialist te gaan voor service.

Verdienmodel

Op de beursvloer van The Tire Cologne stond niet alleen de band als product centraal; het ging zeker ook om de branche als geheel, over de bandenvervangingsmarkt. Bij managers die bij bandenfabrikanten dichtbij de retail staan, merk je dat zij zich op Europese schaal zorgen maken over de toekomst van de bandenspecialist. Niet over ketens als KwikFit, Euromaster, Profile, FirstStop, Premio en dergelijke, maar vooral over de toekomst van de kleinere, lokaal actieve, familiale bandenspecialisten. Vooral als die voor een groot deel afhankelijk zijn van de bandenvervangingsmarkt ten aanzien van personenauto’s. De druk op de personeelsmarkt en het gebrek aan toekomstperspectief voor potentieel nieuwe werknemers zorgt ervoor dat deze bandenspecialisten het waarschijnlijk erg moeilijk gaan krijgen, ook al omdat dealerbedrijven en universele garages veel gerichter investeren in bandenservices parallel aan het repareren en onderhouden van EV’s, in ADAS-kalibratie, in de beschikbaarheid van een breed en diep bandenassortiment (met behulp van hun grossiers). Daarmee staan zij nadrukkelijker op het netvlies van de bandenklant. In ons land zie je dat onderdelendistributeurs als Alliance Automotive Benelux en LKQ-Fource (Autobandenpartner) en grossiersgroepen als Vrooam, AllParts en Precisium de bandenretail bij het universele autobedrijf stimuleren. De potentiële bandenomzet in relatie tot de apk helpt daar natuurlijk bij. De bandenspecialist zal dus een breder onderhouds- en reparatieadres moeten worden. Profile en KwikFit – beide ook actief als EV-steunpunt – hebben die transitie al gemaakt.

GROEN
Overheden, consumenten en zeker ook de zakelijke markt hebben duurzaamheid hoog in het vaandel staan. Voor velen – zeker in de bandenvervangingsmarkt – geldt dat duurzaamheid wel hand-in-hand moet gaan met betaalbaarheid. De Britse FT-columnist John Gaper meldde al dat consumenten hun duurzaamheidsgedrag aanpassen aan hun portemonnee. Onderzoeksbureau GfK merkt eenzelfde trend in ons land. In de supermarkt wordt het A-merk ingeruild voor het huismerk. Kortom, zolang de portemonnee het toelaat staat er biologische kip op tafel, maar de plofkip is aan een comeback bezig. In bandenland zou het A-merk last kunnen krijgen van het ‘eigen’ B-merk. Nu er de nodige ontwikkelingen zijn die prijsverhogingen in de hand werken hebben bandenfabrikanten hier dan ook de nodige uitdagingen. Desondanks is iedereen op zoek naar de ultieme ‘groene’ band.

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1788 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.