Steeds meer automanagers beginnen zich zorgen te maken over de kracht van het zakelijke segment als het gaat om het registratieaandeel nieuwe personenauto’s.

Over de eerste vier maanden van dit jaar, zo leren de recente RDC-cijfers, was het gecombineerde aandeel van de klein-zakelijke markt (mkb) en die van lease/rental goed voor 61,6 procent. Vorig jaar was dit 55,7 procent.

Privé lease

Een belangrijke oorzaak is de groeiende vraag naar privé lease. Ondanks dat er een particuliere consument in de auto stapt, is de verkooptransactie voornamelijk een b-to-b aangelegenheid – net als de sturing van het onderhoud. Het aandeel van de particuliere autokoper bij de registraties nieuwe personenauto’s liep dan ook fors terug: van 27,7 procent vorig jaar naar 21,8 procent over de afgelopen vier maanden. Het aandeel van de branche – eigen registraties – bleef met 16,6 procent gelijk aan vorig jaar.

7 auto’s per maand

Terug naar de particuliere koper. Het totale registratieniveau – 148.751 personenauto’s en een aandeel van 21,8 procent – betekent dat ‘slechts’ 32.427 nieuwe auto’s een niet-zakelijke transactie was. Ofwel ruim 26 auto’s per dealer. In vier maanden wel te verstaan, dat zijn er minder dan zeven per maand. Logisch dat occasions momenteel de meeste aandacht van de dealermanager krijgen, en daarnaast de aftersales. Voor veel dealers lijkt de nieuwverkoop zelfs geen strategische activiteit meer. Hoelang blijf je bij dit soort aantallen (en dat is een gemiddelde, dus er zijn dealers die minder doen) nog dealer? Wanneer word je universeel?  
Deel dit artikel op
Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties