Zes jaar geleden hadden de vijftig grootste autodealers in Nederland nog maar een derde van de markt in handen, vorig jaar is dat aandeel al gestegen naar 45,5 procent. De grootste autoholdings in ons land worden steeds dominanter. Dit en meer volgt uit de jongste uitgave van de DSN Dealerholding Top-50.

De rol van de dealerholdings in de verkoop van nieuwe personen- en bestelauto’s wordt steeds belangrijker. Waren de 50 grootste autodealers in 2004 nog maar goed voor 33,5 procent van de totaalmarkt in ons land, vorig jaar kwam de top-50 uit op een aandeel van 45,5 procent. In zes jaar tijd nam het marktaandeel van de megadealers toe met 12 procent, waarmee een gemiddelde progressie van twee procent gerealiseerd werd. Deze groei heeft tweeërlei oorzaken: overnames dan wel beter presteren door schaalvoordelen. Veel dealerholdings zitten op het vinkentouw voor overnames van naburige autodealers. Het gaat hen vooral om de vorming van samenhangende gebieden waarbij gebiedsuitbreiding wordt gezocht met merken die men reeds vertegenwoordigd. De animo voor een verbreding van de multimerkenportfolio is in de meeste gevallen gering, men wordt liever nog groter met een beperkt aantal merken.

Zeven afvallers
De beursgenoteerde Stern Groep wist zich in 2010 met gemak aan de kop van de Top-50 lijst te handhaven; de voorsprong op Dealer Groep Pon (DGP) werd zelfs nog iets groter. Stern Groep realiseert haar leidende positie door de vertegenwoordiging van een kleine 20 merken, DGP concentreert zich uitsluitend op de vijf merken waarvoor het moederbedrijf ook importeur is. PGA Nederland (o.m. Peugeot, Honda en BMW) behield haar derde plaats. Koops Furness (o.m. Fiat, Nissan en Volvo) klom twee plaatsen en is nu de vierde dealer van het land.

De DSN Dealerholding Top-50 kent in 2010 vijf echte nieuwkomers en twee dealers die zich – na afwezigheid in 2009 – opnieuw in dit gezelschap wisten te nestelen. Nieuw zijn: De Jong’s Autobedrijven, Hekkert, Lathouwers, Nieuwendijk en Van Tilburg Bastianen. Terug in de DSN Dealerholding Top-50 zijn: Vallei en Visscher. Evenzoveel bedrijven verdwenen uit de lijst; Mafait en Wittebrug door overname, MVC, Rüttchen, Vadah en Van Berkel vielen vanwege achterblijvende verkoopresultaten buiten de boot en Autobinck Retail deed haar retaildivisie goeddeels van de hand.

Tabel

2004: 33,5%
2005: 38,7%
2006: 39,3%
2007: 41,9%
2008: 42,8%
2009: 44,3%
2010: 45.5%

Het aandeel (in procenten) van de vijftig grootste dealerholdings in de totale nieuwverkoop (personen- en bestelauto’s) in Nederland.

Holdings willen volumemerken
De tijd is echt voorbij dat dealerholdings bijna in ieder merk geïnteresseerd waren, de autosupermarkt zal er voorlopig dus niet komen. De eerste voorkeur van de dealerholdings gaat tegenwoordig zeer gericht uit naar volumemerken, zowel van Duitse als van Franse makelij. Met name Audi en Volkswagen zijn erg goed vertegenwoordigd bij de dealerholdings; respectievelijk 74 en 72 procent van de verkoop van deze merken verloopt via dealerholdings uit de Top-50 lijst. Volkswagen heeft daarbij enkele zeer grote dealers; de drie grootste Volkswagen-dealers (DGP, Van Mossel en Pouw) zijn samen goed voor 43 procent van alle verkopen van dit merk. Ook Peugeot kent een zware top. De drie grootste Peugeot-dealers, PGA, Pouw en DAVO, doen 37 procent van het merktotaal. Opel heeft van de volumemerken relatief de lichtste top; Markeur, Broekhuis en Bema doen ‘slechts’ 20 procent van alle Opels in ons land. Anderzijds kiezen de importeurs van bijvoorbeeld Suzuki en Hyundai hun dealers vooral onder kleinschalige bedrijven.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties