bekeken: 864 x
Waardeer dit artikel:
0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
(0,00)
(Inloggen is vereist)

Toyota Botman sluit vestiging Medemblik

DOMEIN: Retail

Geplaatst op: 12 september 2018, 13:39

Leestijd: 2 minuten

Tijdens het noodweer op 31 mei 2018 raakte de vestiging van Toyota-dealer Botman aan de Randweg in Medemblik zwaar beschadigd. Deze week is besloten de vestiging na 47 jaar te sluiten. “De toekomst van ons bedrijf ligt in Zwaag”, zo meldt Toyota Botman op zijn Facebookpagina.

Dat nu pas is besloten om de vestiging definitief af te stoten komt doordat de verzekeraar pas onlangs heeft besloten de schade te vergoeden. Sjaak Botman, die het bedrijf runt samen met zijn broer Peter Botman: “Het is het gevolg van klimaatverandering, waardoor er in een jaar niet meer regen valt, maar wel heftiger. Bij ons leidde dat ertoe dat water zich op het dak ophoopte en het dak ontwrichtte.”

Eén vestiging

Uit veiligheidsoverwegingen werd de vestiging in Medemblik gesloten en werd al het personeel overgeplaatst naar Zwaag. “We zullen daar nog een deel van de klanten uit Medemblik kunnen blijven bedienen, maar ik hoor wel van collega’s die ervaring hebben met het sluiten van vestigingen dat het wel langzaam minder wordt. We proberen dat wel te ondervangen door een haal- en brengservice, maar het zal minder worden. Daar staat tegenover dat we met één vestiging ook minder kosten hebben. Uiteindelijk denk ik zelfs dat het mogelijk zal zijn om met die ene vestiging het rendement omhoog te krijgen.”

Directieniveau

De verzekeraar wilde aanvankelijk de schade niet vergoeden omdat er in de polisvoorwaarden niets stond over wateraccumulatie. Sjaak Botman: “Het is ook een nieuw fenomeen. Verzekeraars weten daar nog niet goed raad mee. Gelukkig kon mij niets verweten worden. Het pand dateert uit de jaren zestig. Het voldeed toen aan het bouwbesluit, maar inmiddels niet meer. Uit onderzoek bleek ook dat er geen sprake was van achterstallig onderhoud. Op directieniveau heeft de verzekeraar dan ook besloten de schade toch te vergoeden.”

Polis

Eerder meldde Aftersales Magazine een vergelijkbare schade aan een bedrijfspand door noodweer bij Renault-dealer Terwolde in Assen. Omdat het de verwachting is dat dergelijk noodweer zich de komende jaren vaker zal voordoen, heeft Sjaak Botman dan ook een dringend advies aan collega’s. “Kijk of je verzekerd bent tegen dergelijk noodweer en of je misschien een extra afvoer kunt maken, zodat je het dak ontlast.”

Het is immers niet ondenkbaar dat verzekeraars wateraccumulatie in de toekomst zullen opnemen in de polisvoorwaarden. En dan zal een verzekeraar minder geneigd zijn over het hart te strijken wanneer zich weer een geval van wateraccumulatie voordoet.

Tags: , , ,

Sealer Standox voor…Jérôme Pannaud directeur…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties