Alle direct ingespoten benzinemotoren van de Volkswagen-groep, de TSI’s en TFSI’s, worden vanaf volgend jaar geleidelijk aan uitgerust met een partikelfilter, voorheen uitsluitend toegepast op dieselmotoren. Die behoefte is er aangezien benzinemotoren steeds meer dieselkarakteristiek krijgen en dat is te zien aan de emissies.
Tegen 2022 kan het aantal auto’s van de Volkswagen Group dat jaarlijks met deze technologie zal zijn uitgerust, zo’n zeven miljoen exemplaren bedragen. Het proces start in juni 2017 met de 1.4-liter TSI-motor in de nieuwe Volkswagen Tiguan1 en de 2.0 TFSI-motor in de Audi A52. Vervolgens wordt de introductie van het filter naar andere modellen en motorengeneraties uitgebreid.
Het benzinepartikelfilter gaat nu de uitstoot van roetdeeltjes bij direct ingespoten benzinemotoren met maximaal negentig procent terugdringen. Dr. Ulrich Eichhorn, Hoofd Research & Development binnen de Group: “Na eerder al een toename in efficiency en afname in CO2 voor onze motoren te hebben gerealiseerd, zorgen we nu voor een duurzame beperking van de emissieniveaus voor onze moderne benzinemotoren door ze standaard van roetfilters te voorzien.”
Toeleverancier Continental presenteerde diens roetfilter voor benzinemotoren tijdens het Weense motorensymposium.