Uit de vandaag gepubliceerde nieuwe Bovag Coronamonitor blijkt dat het volgens de leden nog steeds langzaam minder druk wordt in de werkplaats. Tegelijk loopt het aantal geannuleerde orders op.

De top-5 van factoren met impact op de bedrijfsvoering door toedoen van het coronavirus is als volgt: minder klanten (88%), minder gevulde orderportefeuille (82,9%), minder werk in de werkplaats (66%), minder liquiditeit (58,7%) en geannuleerde orders (44,5%). Het gemiddelde omzetverlies als gevolg van corona is 46,5%. Om dit verlies financieel te dragen, verwacht 80,9% van de Bovag-bedrijven tussen nu en drie maanden extra krediet nodig te hebben.

Geen afscheid

De derde Bovag Coronamonitor bevat plussen en minnen.

Positieve uitkomsten van de jongste, wekelijkse Coronamonitor zijn er ook. Zo is er minder vrees medewerkers te moeten ontslaan. De vorige keer dacht 38,9% niet te kunnen ontkomen aan die maatregel, nu is dat 26,9%. Omgekeerd is nu 73,1% ervan overtuigd geen afscheid te hoeven nemen, tegen 62,0% de vorige keer). Verder is het percentage ondernemers dat aangeeft (veel) vertrouwen te hebben in een toekomst na de crisis gestegen van 69,3% naar 71,9%.

Bank

Het merendeel van de Bovag-achterban is vooralsnog positief over het contact met hun bank in deze periode. Een kwart van de leden met een lopende financiering (25,6%) heeft bij zijn bank een aanvraag gedaan voor uitstel van aflossing/rentebetaling – en die ook gekregen: 31% voor vier maanden en 64,4% voor zes maanden.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties