De maartuitgave van Aftersales Magazine zoomt in op handgereedschap en diagnoseapparatuur. Hoe intelligent zo’n diagnoseapparaat ook is, feitelijk bepaalt het brein van de gebruiker de kracht van de machine. Net zoals die gebruiker bepaalt wat hij of zij kan met een scope of zelfs iets simpels als een ratel.

De openingsscene van de filmklassieker 2001, A Space Odyssey is wat mij betreft tekenend voor de ontwikkelingen in onze sector. We zien hoe – onder de noemer ‘de dageraad van de mens’ – een clubje mensapen ontdekt hoe een bot ook als hamer gebruikt kan worden. Deze ontdekking van gereedschap wordt gebracht als het ontwaken van de moderne mens. Niet verwonderlijk dat daarna de knip komt naar de ruimtereizende mens waarover de film eigenlijk gaat, na het iconisch geworden intro waarin het bombastische Also Sprach Zarathustra van Strauss uit de speakers knalt. De strijd van de hoofdrolspelers tegen de HAL genoemde kunstmatige intelligentie (AI, in 1968!) is een andere mooie brug naar ons nummer. 

Updates

Monteurs zijn immers allang het stadium van ‘grease monkeys’ ontstegen om een niveau te bereiken dat ambachtelijk handwerk en een analytische geest samenbrengt. Dat zien we dit nummer mede dankzij de reportage bij TSC De Betuwe waaruit ook het coverbeeld stamt. Zij tonen ook de kracht van het universele kanaal in het oplossen van merkspecifieke problemen. Maar wat als we de lijn verder doortrekken en merkfabrikanten zelf door de ether hun wagenpark voorzien van updates? We kregen afgelopen weken op de redactie weer de nodige persberichten hierover binnen. Ook zagen we hoe een parkeerterrein vol knipperende Tesla’s zo nieuwe software kregen. Geen werkplaats komt er nog aan te pas, ze stonden niet eens aan een lader. Mijn iPhone accepteert niet eens een updatepoging zonder aan de lader te hangen… Begrijp me niet verkeerd: OTA gaat een belangrijke rol vervullen en zeker taken overnemen van het (universele of merkgebonden) autobedrijf. De vrije markt kan dergelijke diensten op afstand zelf ook inzetten voor klussen die anders te veel tijd kosten of die boven de kennis en ervaring van de medewerker uitstijgen. Op een efficiënte manier marge maken dus.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Empress on GreenMobility gaat op in MyWheels: “greenmobility was super je kon de deelauto s overal zetten bij my wheels is dit niet het geval…en bij my…mrt 27, 07:33
  • Theo Martens on Kortsluiting in de EV-transitie: “Geachte heer Veldhuisen, Volgens mij heeft de EU vorige week een lijstje gepubliceerd waaruit bleek dat EV de op één…mrt 21, 14:20
  • Daan Jongejan on Gomes opent occasionvestiging: “Mooie vestiging en heel veel succes met de verkoop van deze occasions.mrt 14, 17:40
  • Remar on Tesla-fabriek Berlijn stilgelegd na brand: “Electrische auto’s (naaimachine onder de auto’s) niets voor mij als echte auto fanaat, om over de modellen maar niet te…mrt 5, 12:38
  • Ronald Verschure on Buiten Kantooruren: Kunstig priegelen: “Hey Gert ik zie dat je ook van brandweer voertuig hebt naar gemaakt zou je voor me zo 1 willen…mrt 1, 23:06