‘Bosch sjoemelde mee met VW sinds 2006’

Hoe diep is Bosch verstrikt in het manipuleren van emissie door Volkswagen? Veel dieper dan alom gedacht, als we een reconstructie in Wirtschaftswoche mogen geloven. Bosch zou de autoriteiten actief om de tuin hebben geleid – al sinds 2006.

Het Duitse online economietijdschrift beroept zich op intern e-mailverkeer tussen de toeleverancier en de autofabrikant. Daaruit zou blijken dat Bosch geholpen heeft om de aanpassing van software voor VW-motoren verborgen te houden voor de autoriteiten.

Codenaam

De sjoemelsoftware die in de herfst van 2015 leidde tot het nog steeds lopende VW-schandaal is – aldus Wirtschaftswoche – “met grote vanzelfsprekendheid” en al jaren geleden geprogrammeerd door Bosch-technici. Ook zou Bosch-personeel geholpen hebben om het gesjoemel af te schermen van de buitenwacht. Al in 2006 schreef een VW-manager aan een collega dat de manipulatie (interne codenaam: Akustikfunktion) zo moest ogen “dat we niet betrapt worden.” Om die reden zou hij Bosch daadwerkelijk een opdracht tot akoestische aanpassing hebben gegeven. Verder haalt Wirtschaftswoche een medewerkster van Bosch aan, die in maart 2007 per e-mail een collega vraagt of het hier inderdaad gaat om manipuleren van emissie. Ook stelt ze: “hoe ernstig moet het wel niet zijn, dat we er hier zelfs nepdocumentatie voor maken.” Een jaar later kenmerkt een andere medewerker de ‘Akustikfunktion’ openlijk als ’Cyclusherkenning’ , oftewel een programma waardoor auto’s in testopstelling schoner lijken dan in de realiteit. Overigens zou Bosch in 2009 voor het eerst VW hebben gewaarschuwd dat de software “niet conform de wet” was en dat de autoproducent daar de volle verantwoording voor moest nemen.

Bezwaren

Enige tijd later bevolen Bosch-managers aan personeel lager in de hiërarchie om hun eventuele persoonlijke bezwaren opzij te schuiven. Er speelden immers meer van dit soort kwesties, aldus een mail van een Bosch-manager eind 2009 aan een collega: “Ik verzoek u de SW (software) uit te leveren.” Een reactie vanuit Bosch en/of Volkswagen op de recente publicatie van Wirtschaftswoche is tot dusver uitgebleven.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †