Op het zesde Nationaal Aftersalescongres presenteerde de Partspoint Groep een connected oplossing voor het universele autobedrijf: Autovitaal. Via een dongel die op de OBD-poort van de auto aangesloten wordt, maakt de auto contact met de smartphone van de bestuurder. Via de Autovitaal-app kunnen vervolgens gegevens over de auto gedeeld worden met het autobedrijf. AD Autobedrijf Dingerink in Zwolle is een van de eerste autobedrijven die met Autovitaal aan de slag gaan.

Frank Doorenbos is namens Partspoint verantwoordelijk voor het project Autovitaal. AD Autobedrijf is een van de garageformules die onder de Partspoint Groep vallen en waar Autovitaal wordt uitgezet. Op de vrijdag voor Kerstmis legt Frank Doorenbos aan de keukentafel van AD Autobedrijf Dingerink uit wat Autovitaal precies kan. “Bij een storing in de auto gaat er mogelijk een lampje branden op het dashboard, maar dan weet je nog niet wat er aan de hand is. Onze dongel leest alle foutcodes uit. Via de app op de smartphone van de bestuurder wordt die foutcode doorgegeven aan het autobedrijf.”

Advies

“De garagist ziet niet waar de bestuurder is, maar wel wat er mis is met de auto. Hij kan vervolgens een gericht advies geven. Verder checkt de dongel de status van de banden, remmen, oliekwaliteit en de accucapaciteit. De eerste drie worden berekend op basis van onder andere rijgedrag, kilometrage en andere data. Dat laat de app ook zien. Daarnaast kunnen klant en autobedrijf via de app met elkaar chatten en maakt de app gebruik van de functies die de smartphone toch al heeft. De dongel heeft geen gps en geen GSM.” Lees het hele artikel in nummer 1 van Aftersales Magazine, dat vrijdag 26 januari is verschenen.
Deel dit artikel op
Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties